in

TEST: Nissan juke nismo RS

Jeg har aldrig lagt skjul på min begejstring for Nissan Juke.

Og det har en uge i selskab nismo RS-udgaven ikke ændret på.

Tværtimod!

Den fedeste lille crossover.

Det kan du da ikke mene, kan jeg høre mange sige. Den er da tudegrim!.

Nej den er ikke, bare anderledes.

Og helt sin egen.

I en Juke viser du, at du har mod på at skille dig ud fra mængden.

Nå, lad det med designet ligge, for det bliver vi næppe enige om.

Men tror jeg godt, vi kan blive omkring teknikken, kvaliteten og køreegenskaberne.

Prøv selv en tur i den.

1,6 liter turbomotor, 218 heste, 280 NM, store fede bremser, mekanisk differentialespær, kraftigere fjedre, mere effektive støddæmpere og en manuel gearkasse i absolut topklasse.

Juke RS kan også fås med en Xtronic-gearkasse med skiftekontakter på rattet.

Den er standard i 4WD-udgaven.

220 på toppen og 0-100 på 7,0 sek.

Ganske flot for en højbenet crossover til menneskepris.

Men det er ikke dens lyskrydsformåen, der har kørt nismo RS ind i mit hjerte.

Det er køreoplevelsen.

De fede sportssæder, den flotte instrumentering, den måde den opfører sig på, og den lethed den køres med.

Og ikke mindst kvaliteten i alle detaljerne, motorlyden og køreegenskaberne.

For selv om Juke er en højbenet fætter, stryger den gennem skarpe kurver med stor selvfølgelig og på motorvejen står den støt på kursen.

Juke har en kort akselafstand, og det giver nogle vuggende bevægelser på veje med ujævnheder af den bløde slags.

Nissan Juke Nismo RS er ikke kun en hurtig og sportsligt kørende crossover, den er også praktisk.

Let at komme ind i og ud af, let at parkere og nem at komme rundt med i byerne.

Kabinen er ikke stor og pladsforholdene ikke overvældende, en 2+2’er vil jeg sige. Altså to voksne og to mindre børn.

Bagagepladsen imponerer heller. Men med bagsæderyglænet nede, helt eller delt, er der rigeligt plads til golf-bag’en.

Prisen Juke nismo RS er 373.780 kr. Med hele udstyrspakken.

Mange penge for så lille en bil, men den sublime teknisk, de flotte designdetaljer og ikke mindst udstyret gør prisen til at spise.

Havde jeg pengene, stod der Nismo RS på dem!!!

Jeg skulle også hilse fra min hustru og sige, at hun også er helt vild med designet på nismo RS.

Og det er stort, for hun er ellers ikke så let at begejstre

PS:

Nissans motorsportsafdeling, nismo, lige har præsenteret en Juke med 600 heste.

Det skete ved Goodwood Festival of Speed, men der er kun en showcar.

Testbilen er stadig den mest sportslige Juke nogensinde til gadebrug.

 

Fakta om Nissan Juke nismo RS:

Pris: 373.780 kr.

Karrosseri: 5-dørs hatchback.

Motor: 1.6 liters benzin, 4 cyl. turbo og intercooler. 218 hk ved 6.000 o/m.,

280 Nm fra 3600 o/m.

Transmission: Forhjulstræk, 6-trins manuel gearkasse.

Gearkasse: 6 trins man. gearkasse

Forbrug: 13,9 km/l. ved blandet kørsel. CO2 165g/km.

Præstationer: Topfart: 220 km/t. 0-100 km/t.: 7,0 sek.

Vægte: Køreklar: 1.315 kg. Totalvægt 1.760 kg

 Nismo RS standardudstyr:  

Nissan Connect (audio, navigations- og kommunikations-system), Around View Monitor, Safety Shield: Moving Object Detection, Vognbaneassistent, advarsel om biler i den blinde vinkel.

Fartpilot og hastighedsbegrænser, nøglefri betjening med i-key, fuldautomatisk klimaanlæg, xenonforlygter, lyssensor, regnsensor, tågeforlygter, 18” alufælge, LED kørelys, sidespejle med LED-blinklys, sideskørter og indfarvede hjulkasser, Alcantara og læderrat med røde syninger, indstigningslister og sportspedaler, nismo RS forsæder i ruskind – og diverse nismo RS kendetegn.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TEST: Toyota GT86 TRD 

Opel klæ’r ny Astra på til race