in

Subaru i sit livs form

WRX STI kan det hele. Lynhurtig i aftrækket, perfekt balance og fuld kontrol i svingene.

Mere veltrimmet, muskuløs, hurtig! Et fartmonster med et eminent fodfæste.
Subaru WRX STI er bygget på en helt ny sublim platform, med et endnu stivere og skarpere karrosseri, en stærkt forbedret undervogn og et smartere interiør. Men stadig med en 300 hestes 2,5 liter turboladet boxermotor. Og permanent firehjulstræk.
STI fås kun som 5-personers sedan, men i to varianter: Den med stor hækspoiler, til dem med motorsport i blodet, og GT til dem i stribet habit.
For Subaru handler det ikke kun om at kunne præstere fart, det vigtigste er at give føreren en bil, der har en logisk respons, selv når den presses til det yderste. Den skal skabe harmoni mellem fører og maskine! Derfor står vejgreb, styrerespons og balance højt hos Subaru. “Pure Power in Your Control”, hedder det hos Subaru. Køreglæde på et nyt niveau!

Jeg har taget pulsen på den på et stort køreteknisk anlæg ved Kolding, et sted, hvor der er plads til at give maks gas, og med sving, der ubarmhjertigt afslører, hvad en hurtig bil kan og ikke kan!

WRX STI kan det hele. Lynhurtig i aftrækket, i perfekt balance og fuld kontrol i svingene.

Den turboladede boxer-motor med 300 heste arbejder med en lækker lyd og et moment på 407 Nm ved 4000 o/min. – altså skal den have nogle drag over nakken for at yde optimalt.
Dem giver jeg den gerne! Kræfterne overføres til de 18 tommer store hjul gennem en skarp 6-trins gearkasse, og STI er udstyret med Active Torque Vectoring, der gør det muligt at køre bilen til grænsen. Når du kører ind i et sving, og centrifugalkraften trækker bilen udad, kan systemet fordele kræfterne til hvert enkelt hjul for at holde bilen på den linje, du har valgt.
STI har også et avanceret stabiliseringsprogram, Multi-mode Vehicle Dynamic Control, der giver dig tre præstationsfremmende køremønstre. I normalindstillingen er systemet fuldt aktiveret, skift til Traction for at hæve grænsen for systemets indgriben og dermed øge din indflydelse, eller skift til Off for at overtage den fuldstændige kontrol.
Også motorstyringen kan du ”lege” med. SI-Drive giver tre respons-niveauer, lige fra jævnt til totalt uhæmmet. Derudover har den Dual Active Valve Control, som hjælper med at gøre momentkurven helt flad over et stort omdrejningsområde.
Fine systemer, som ikke gør den store forskel, når WRX STI indgår i den daglige husholdning. Skal den derimod bruges som club-racer eller i aktiv motorsport, er det en helt anden snak.
Styrereponsen er som i en supersportsvogn, og chassis-opsætningen gør, at alle fire hjul har maks greb i asfalten, og linjen gennem svingene er let at holde med speederen.

Dækvalg afgørende

En bil kører ikke bedre, end de dæk den står på! Det fik jeg et klokkeklart bevis på den dag ved Kolding. Standardmonteringen på begge versioner er specialudviklede Dunlop SP Sport Maxx, men da dækkene på den ene af de tre testbiler var slidt ned, fik den monteret et sæt Conti, og straks blev den mere understyrende og upræcis. Stadig hurtig og svingvillig, men anderledes at køre. Så den blev sat i ”skammekrogen!”

WRX SRI er Subarus svar på Opels Insignia OPC, bare lidt billigere, 50.000 kr. og mere skarp! Pris: 649.000 kr. for STI med den enorme hækspiler og 699.000 kr. for den lidt bedre udstyrede GT, business-udgave, der passer lidt bedre til den stribede habit – ganske enkelt fordi den er uden monster hækspoileren. Den har også lidt mere komfortudstyr.
WRX STI har en acceleration fra stående til 100 km/t. på 5,2 sek.. 1,1 sek. hurtigere end den V6-motoriserede 325 hestes OPC. På toppen går Subaru’en 255 og OPC 250 km/t.
Til gengæld vinder OPC på forbruget med 13,3 km/l mod WRX 9.8 km/l.

Rummeligere kabine

Akselafstanden på WRX STI er øget med 2,5 cm, og dette gør ikke bare kabinen mere luftig, det har også givet bagsædepassagererne mere benplads. Også indstigningshøjden og en større døråbning kommer passagerne til gode.
Kabinen er præget af et praktisk sportsligt interiør, flotte sorte sportsæder med røde detaljer og et D-formet rat, der giver et godt greb. En sportsbil værdig.

Karosseriet har også fået et flottere udseende takket være en mere skrånende forrude og mere elegant C-stolpe. Fronten og det store luftindtag på motorhjelmen er typisk Subaru, men looket er blevet mere skarpt, primært på grund af de ny elegante forlygter. De markerede luftkanaler i forskærmene, de markante sideskørter og de fire afgangsrød giver et sportsligt look.
Komfortudstyret er omfattende, så intet nævnt, intet glemt. Få overblikket på www.subaru.dk

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Subaru WRX STI:[/highlight]

Pris: 649.000 kr.
Motor: 4-cyl., boxer, turbo, 2457 ccm, 300 hk, 407 Nm ved 4.000 o/m.
Præstationer: 0-100 5,2 sek. Topfart; 255 km/t.
Forbrug: 9,6 km/l. 242 g/km CO2-udslip.
Transmission: Permanent 4WD. 6-trins gearkasse
Køreklar vægt: 1580 kg. Totalvægt: 2000 kg. Bagagerumskapacitet: 460 liter

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Derfor kører Subaru WRX STI så godt:[/highlight]

Chassis-forbedringer:
Styretøjets torsionsstav er 125 pct. stivere.
Krængningsstabilisator er ændret fra 21 til 24 mm.
Fjedrene er 22 pct. hårdere.
De nedre bærearmsbøsninger er 10 mm længere.
Forvognen er som helhed 24 pct. stivere.

Bagvogns-forbedringer:
Stivere bærearmsbøsninger.
Krængningsstabilisator øget fra 19 til 20 mm.
Seks pct. stivere fjedre.
Bagvognen hele 24 pct. stivere.

Styretøjsforbedringer:
Styretøjets udveksling er ændret fra 15:1 til 13:1.
Gearkassens bøsninger er 400 pct. stivere.

Karosseri-ændringer:
Vridningsstabiliteten er 30 pct. stivere.
Frontdesign forstærket af nye lygtehuse.
A-stolpens nedre fæstning er flyttet 20 cm længere frem.
C-stolpe.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings