in

Rumskibet fra Frankrig er landet 

 

Det franske rumskib, Espace, er landet i Danmark.

150 herboende har købt billet til den første tur.

Og den skal i den kommende tid fortælle historien om, at Renault også kan lave store biler.

For efter flere år med stor succes for de mindre Renault modeller som Clio og Captur, befinder Renault Espace sig i den anden ende af skalaen. Stor, luksuriøs og en skarp konkurrent til de dyre drenge i firmabilsklassen.

“Ja, det er lang tid siden vi kunne præsentere en bil til en halv million, så derfor er det naturligvis også med spænding, at vi har set frem til lanceringen. Men forhåndsinteressen har været meget stor, og vi har allerede solgt omkring 150 Renault Espace. Så allerede nu er bilen en succes,” siger pressechef i Renault Danmark Søren Hyltoft. 

De hårde facts siger, at Espace er 485 cm lang – både i fem og syvsæders-versionen.

Længden er omtrent som den gamle Grand Espace.

Bredden er der ikke pillet ved, men for at forstærke det dynamiske udtryk, slippe af med fornemmelsen af en stor familiebus, og erstatte det med en dynamisk crossover stil, er bilen nu kun 168 cm høj.

Det er 6,3 cm lavere end den nuværende Espace.

Samtidig er frihøjden øget med fire centimeter til 16 centimeter.

Den ny Espace har tabt sig 250 kilo, og når det handler om brændstofforbrug, kører den i gennemsnit 20 pct. længere på literen end forgængeren.

Takket være helt nyudviklede motorer.

Fra lanceringen vil Espace i Danmark kunne fås med to motorer, en 1.6 liters 130 hk diesel og en 1.6 liters 160 hestes version.

Life repræsenterer indgangsversionen, mens Zen-versionen er den bedst udstyrede.

Men frygt ikke for pauvert udstyr i selv den mindst luksuriøse – for der er masser af lækkerier.

I Life-versionen er der blandt andet fuldautomatisk klima, stor 8,7 tommers touchskærm, der styrer bilens funktioner fuld LED-belysning, parkeringssensorer, foran, bagved og på siden, hands free card og meget mere.

I Zen-versionen er der skruet op for udstyret, så adaptiv fartpilot, 18 tommer alufælge og stof/læder indtræk.

Renault Espace blev crashtestet i maj til UG med kryds og slange.

Prisen for Renault Espace begynder ved knap 515.000 kr. for en version med 130 hk diesel og i Life-udgave.

Men da markedet for denne type biler for 95 procents vedkommende går til firmabilister er det beskatningsværdien af bilen, der er interessant.

Og her er Espace meget konkurrencedygtig.

Beskatningsprisen for den billigste version er lige over 374.000 kr. Ønsker man at gå et trin op ad udstyrsstigen, og vil have Zen versionen stiger prisen til lige knap 562.000 kr., mens beskatningsværdien er lige over 439.000 kr.

Dyreste version er naturligvis den 160 hk udgave med Zen-udstyr og automatgearkasse. Her skal man af med 626.900 kr. i kontanter eller en beskatning på 499.707 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings