in

Super-John tror på Porsche på Le Mans

 

Det er i weekenden 25 år siden John Nielsen vandt Le Mans.

I en Silk Cut Jaguar XJR 9.

Og dermed startede han det danske Le Mans-hysteri, der nåede de helt store højder, da Tom Kristensen flere år senere begyndte at vinde.

Begge er på Le Mans i år, Tom K. som officiel Audi-repræsentant og som Grand Marshal, ham der sidder i vognen, der fører feltet op mod målstregen.

Formel 1-kommentatoren John Nielsen som guide for rejsearrangøren Grand Prix Tours mange gæster.

Vildmedbiler.dk har spurgt ham om en vurdering af årets 24-timers race.

“Jeg tror, det bliver et opgør mellem Porsche og Audi med Toyota som outsider. Klar til at slå til, hvis de andre skulle fejle. Nissan tror jeg imidlertid ikke på.” 

“Det er et underligt projekt, de har søsat.” 

“Porsche var sidste år med for første gang i lang, lang tid, og er nu klar til at sætte et afgørende hug ind mod Audi. De skal dog ikke undervurderes, fordi de har et velfungerende team, en gennemprøvet bil og nogle yderst kompetente langdistancekørere.” 

“Men Porsche har den hurtigste bil.

Som skrevet på vildmbiler.dk, har FIA og ACO stor fokus på farten i årets Le Mans. Alt tyder nemlig på, at den bliver højere end i mange år, og det kan føre til ændringer i reglementet allerede i 2016.

Men den frygt for fart har John Nielsen ikke.

“Bilerne er blevet langt mere sikre, bare se på Allan McNichs afkørsel, hvor han totalsmadrede en Audi.”  

“Og så mener jeg, at faremomentet skal være en del af Le Mans. Er den ikke det, mister løbet noget af sin fascination.” 

“Banerekorder skal slås, og det gør gør Le Mans-bilerne. I Formel 1 er det lige modsat. Her kører man langsommere og langsommere og de bestående banerekorder er umuligt at matche med de nuværende biler.” 

“Og så er det rivende galt, at Formel 1-kørerne skal sætte farten ned for at spare dækkene og benzinen.” 

“Det er ikke den slags race tilskuere og TV-kiggere vil have” 

“Lad mig lige slå fast, at jeg heller ikke har meget til overs for V6 turbo-lyden.” 

John Nielsen ser på Le Mans meget frem til opgøret i dansker-klassen, GTE Pro og GTE Am.

Det er en klasse med mange favoritter, heldigvis med danske kørere i flere biler.” 

“Jan Magnussen er klart den mest rutinerede dansker, og han sidder i en vinderbil. 

“Den rene danskerbil, Young Drive Aston Martin, er også blandt favoritter, bl.a. fordi har klassens vel nok hurtigste kører, Nicki Thiim. Christoffer Nygaard er også hurtig, mens det endnu ikke været muligt at bedømme Marco Sørensen. 

“Men han skal præstere, for det er i GT-racing, han skal skabe sig en fremtid. Formel 1 er kørt for ham,” siger John Nielsen. 

“Michael Christensen sidder i en fantastisk bil sammen med super-professionelle medkørere, så han har også vinderchancer.”

“Det samme har Kristian Poulsen i Labre Competitions Corvette i GTE Am.” 

“Det er meget svært at tippen en vinder dansker-klassen, hvor også Ferrari vil køre med om guldet,” slutter John Nielsen, der ikke er bleg for at udnævne årets Le Mans som det mest spændende og åbne i mange år.”

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

0

Formula Racing klar til Le Mans, hvis…

Rumskibet fra Frankrig er landet