in

Rally: Kongen og knægten

Ole Frederiksen er “Kongen af Codrivers” i dansk rally, og knægten, Lasse M. Sørensen, en af nationens ny unge rallytalenter. 

Sammen deltager de i weekenden i det tyske VM-rally, Rallye Deutschland, i en Opel Adam R2, og 20-årige Lasse M. Sørensen bliver dermed den yngste dansker i et VM-løb nogensinde. 

63-årige Ole Frederiksen har kørt Rallye Deutschland utallige gange med forskellige kørere, mens det for Lasse M. Sørensen bliver en kæmpe udfordring at skulle køre i sporet af de store verdensstjerner. 

Lasse kørte på opfordring af Erik Morsing, Opel Motorsport DK, alle prøver i VM-løbet igennem sidste år for lige at prøve talentet af. 

“Det var en for stor mundfuld, og godt jeg ikke skulle køre VM-løbet efterfølgende. I år er jeg bedre forberedt på det, der venter,” fortæller Lasse M. Sørensen. 

Knægten fra Hammel kørte for tre år siden baneløb i en Opel Astra OPC, men mangel på udfordringer fik ham i 2017 til at skifte til rally. 

Måske presset lidt af faren, Jan “Overarm” Sørensen, der i 35 år har underholdt publikum med sin brede kørerstil i specielt Opel Ascona/Manta 400. 

Det varer nok lidt tid, inden han igen vender tilbage til historisk rally, for lige nu er fuld fokus på Lasse. 

Og skal man tro Ole Frederiksen, og det er klogt at gøre, så er knægten sammen med de to andre talenter, Jacob Madsen og Simon Vallentin, blandt de kørere, der er værd at holde øje med i fremtiden. 

“Lasse har endnu ikke samme erfaring som Jacob og Simon, men han har talentet og arbejder hele tiden hårdt på at forbedre sig, så jeg tror, han har mulighed for at nå langt i sporten,” siger Ole Frederiksen til vildmbiler.dk. 

Lasse M. Sørensen sætter stor pris på at have Ole Frederiksen ved sin side. 

“Hans enorme erfaring og evne til straks at se de fejl, jeg laver, så jeg kan rette dem og dermed forbedre mig er fantastisk, men også hans ro i selv de mest kritiske situationer gør mig tryg og får mig til at yde det optimale,” siger Lasse M. Sørensen til vildmbiler.dk. 

2018 er Lasse M. Sørensen første fulde rallysæson med hele 20 løb i ind- og udland på kalenderen. De 12 er kørt og han ligger pt. nummer fire i klassen i det tyske mesterskab. 

“Det er meget mere krævende at køre i Tyskland end i Danmark, så jeg er glad for, at det er dernede, jeg har præsteret bedst,” tilføjer Hammel-køreren, der er en af de mest løbsaktive rallykørere herhjemme. 

Fremtiden er endnu ikke på plads, men han lægger ikke skjul på, at målet er flere løb i udlandet, stadig i R2-klassen i Opel Adam. 

“Nu kender jeg bilen rigtigt godt, så det er vigtigt for mig at komme ud at køre flere lange højfartprøver, som vi ikke har særligt mange af herhjemme,” siger Lasse M. Sørensen, der er i lære hos Opel-forhandleren Anders Pedersen i Risskov. 

“De er en af mine gode sponsorer og er en stor støtte for mig i rallyprojektet,” slutter Lasse M. Sørensen. 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Ford Capri blev den første Årets Bil i DK

Her udebliver flest bilister fra syn