Nye biler bliver stadig bedre til selv at bremse for både cyklister og fodgængere, både om dagen og natten.
Det skyldes, at Euro NCAP de senere år løbende har skærpet kravene til de nye sikkerhedssystemer som automatisk nødbremse (AEB), der siden årsskiftet også har skullet kunne genkende og selv bremse for netop cyklister både dag og nat.
I efterårets første Euro NCAP-test er der fem stjerner og høje karakter i de enkelte dicipliner til Audi A6 og VW Touareg.
Resultatet betyder, at de to biler får et sikkerhedsfradrag, så prisen i sidste ende bør falde med 12.000 kr. FDM vil nu holde øje med, at det så også sker til gavn for kommende bilkøbere.
Den ny Suzuki Jimny, der også blev testet, slap ikke godt ikke fra mødet med muren uden alvorlige skrammer.
Bare tre Euro NCAP-stjerner bliver det til for den lille firehjulstrækker, hvilket er årets hidtil ringeste.
Suzuki Jimny får kritik for en ringe kollisionssikkerhed og meget dårlige hovedstøtter, der ikke mindsker risikoen for piskesmældsskader. I førersiden pustede airbaggen sig ikke tilstrækkeligt op, hvorfor testdukkens hoved ramte ratstammen
Det får den danske repræsentant i Euro NCAP, FDMs tekniske redaktør Søren W. Rasmussen, til at gå hårdt på tasterne.
”Suzuki skal have ros for at have gjort sikkerhedssystemerne i Jimny til standard og ikke noget, der skal tilvælges. Men at kvaliteten ikke er bedre, og at den generelle sikkerhed er så ringe, viser, at Suzuki ikke har arbejdet seriøst med sikkerheden. Det bør Suzuki kunne gøre bedre, og de bør derfor arbejde på at gøre bilerne mere sikre, inden modellen kommer til Danmark næste forår,” siger han.
Testens fjerde bil, Ford Tourneo Connect, opnåede fire Euro NCAP-stjerner. Bilen er oprindeligt en varevogn, men her testet med sæder som en personbil.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Suzuki DK, men vi følger op.
GIPHY App Key not set. Please check settings