in

Ferrari overrasker igen med ny model

Når Ferrari kalder til samling i Maronello, er det med at få strøget skjorten og pudset skonene. 

For så er der store ting at vente. 

Det gjaldt også i aftes, hvor den italienske sportsvognsgigant ville vise en ny serie af Ferrari-modeller frem. 

Og ingen blev skuffede, for den ny Icona med inspiration fra Ferraris mest iøjnefaldende modeller, især dem fra 40’erne og 50’erne, var vitaminer til alle sanser. 

De to modellerne, Icona Monza SP1 og Monza SP2, har grundlæggende det samme design, bortset fra siddebrønden, og fører tankerne hen på nogle af Ferraris mest anerkendte racerbiler nogensinde – 166 MM fra 1948, bilen der opfandt udtrykket “Barchetta” (som faktisk betyder “lille båd”), 750 Monza 1954 og 860 Monza fra 1956. 

Både Monza SP1 og Monza SP2 er stort set bygget i kulfiber, i et stykke, for at sikre lav vægt, 1520 kg, og høj karrosseristivhed.   

Motoren er den samme i begge modeller, en 6,5 liter V12, der leverer 810 hestekræfter og 719 newtonmeter. Med den lave vægt accelererer den fra stående til 100 km/t. på 2,9 sekunder, fra 0-200 på 7,9 sekunder, og topfarten er over 300 km/t. 

Med en totallængde på 465,7 cm er en den ny sportsvogn næsten meter længere end ikonerne fra 40’erne og 50’erne, der til gengæld kun vejede det halve. 

Med andre ord er bilerne ikke så let som man kunne tænke, især når tallene er med lette komponenter, der er valgfrie. Med 465,7 centimeter fra den forreste forklæde til udstødningsrøret er næsten en meter længere end ikonerne fra 1940’erne og 1950’erne, der også vejede kun halvt så meget. 

Når bilfabrikkerne præsenterer et nyt superbilprojekt, så er de pengestærke hurtig med kreditkortet, og Ferrari fortæller da også, at de 500 biler, der vil blive bygget, allerede er reserveret af godkendte kunder. 

Prisen på de fantastisk flotte biler er endnu ikke meldt ud, men der tales om 1,5 mio. dollars. Store penge, men intet i forhold til en 166 MM fra 1950, der sidste år blev solgt på auktion for 50 mio. kroner.

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Ny Suzuki får kritik efter crashtest

Verdens hurtigste sedan til Danmark