in

Lille rallybil med stort potentiale

0

Adam er mest kendt som en lille fiks livsstilsbil for de fine fruentimmer, men den har også en anden side, en mere barsk side.

En side, der kommer til udtryk, når den bliver sluppet løs på skovens grus- og asfaltveje.

Der hvor rallykørerne boltrer sig!

En af disse barske biler er nu kommet til Danmark, Adam R2, hedder den, og det er rallykøreren Jens Nielsen fra Slagelse, der har hentet den hjem – fra Spanien, hvor den vandt det spanske mesterskab.

Adam R2 er bygget af Holzer Motorsport, der er Opels motorsportspartner på bane- og rallysiden. Ud over Spanien og Frankrig har Opel fabrikken haft to Adam R2 kørende i Opels eget junior rallyteam med stor succes.

Af 39 mulige klassesejre vandt Adam R2-bilerne i Spanien, Frankrig og Tyskland 28 klassesejre tilsammen i 2014.  

I Spanien og Frankrig vandt Adam R2-klassemesterskabet i det nationale rallymesterskab, og i Frankrig vandt Charlotte Berton kvinders mesterskab.

Jens Nielsen har kørt Opel i næsten hele sin rally-karriere, senest i en Corsa Maxi Kitcar, som nu skal sælges, for man kan heller ikke i rally være gift med to.

“Så det var vist på tide at skifte til en lidt nyere model,” siger Jens Nielsen til vildmbiler.dk.

Han vil sammen med sin faste makker, Erik Worm, deltage i udvalgte tyske og danske løb i 2015.

Adam R2 får dansk debut ved et rallysprint på Avedøre Holme ved København i april. 

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Opel ADAM R2:[/highlight]

Motor: 1,6 Ecotec 16V, variable ventilstyring,
Bosch Motorsport motorstyring

Ydelse: 190 hk (ca.) ved 7.750 o/m.

Moment: 190 Nm (ca.) ved 6.200 o/m.

Transmission: Sekventiel Sadev femtrins gearkasse, spærredifferentiale.

Chassis: Reiger racing-affjedring, 3-vejs justérbar, McPherson fjederben med Uniball ophæng, asfalt- og grusopsætning.

Styretøj: El-hydraulisk servostyring.

Hjul: EVO Corse aluminum, 6,5 x 16” (asfalt), 6 x 15 (grus).

Bremser: Hydraulisk ‘fly-off’ håndbremse, regulator til bremsetryk ved bagaksel Brembo forbremser med fire stempler.

Bremseskiver: 310 mm ventillerede (asfalt, foran), 278 mm ventillerede (grus, foran), 264 mm (asfalt og grus, bag).

Karrosseri: Karrosseri med integreret sikkerhedsstruktur, beskyttelse af motor og tank under bilen. Indvendig: Sparco racersæder (HANS kompatible), elektrisk brandslukker, tørbatteri.

Udvendig: ‘OPC Line’ karrosseridele, motorhjelm og bagklap med snaplåse, bugseringskroge.

Elektronik: Motorsport display, LCD gear- og skifteindikator, Monit tripcomputer, central display, kortlamper.

Dimensioner: Længde: 369.8 cm, bredde: 172 cm, højde (justerbar): 144.2 cm (asfalt opsætning), akselafstand: 231 cm, vægt: 1030 kg.

Få en fornemmelse af den lille fætter herunder:

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

0

Ny Mustang til 600.000 kr. 

Magnussen før Daytona: Ekstremt hårdt