in

Le Mans-elektronik i ny Prius 

Næste generation Toyota Prius, der præsenteres næste år, vil have teknologi hentet direkte fra fabrikkens VM-førende LMP1 TS040 Hybrid Le Mans-racer. 

Det oplyser Yoshiaki Kinoshita, præsident for Toyota Motorsport GmbH, der dog afviser at komme ind på de konkrete komponenter.

Men siger dog, at det er mikrochips og microcontrollers, ikke mekaniske komponenter, der er tale om.

“Komponenterne er blevet testet over en længere periode og under ekstrema forhold,” siger Yoshiaki Kinoshita. 

Målet med den nyeste teknologi er at forbedre brændstoføkonomien. Det er et vigtigt parameter i racing med hybridbiler, men det er lige så vigtigt i gadebiler, hvis de skal fastholde forspringet til de mere og mere brændstofs effektive diesel- og benzinbiler.

En ny engelsk undersøgelse viser, at hybridbilerne taber til de traditionelle motorer, når de kommer uden for byområderne. 

Toyotas nye LMP 1-version er 25 pct. mere økonomisk end 2013-versionen. Og på trods af det, yder den 1000 hestekræfter mod forgængerens 750 hk.

Det er resultatet af 12 hybrid-eksperters arbejde, seks af dem fastansatte, resten ansat på korttidskontrakter.

Yoshiaki Kinoshita fortæller videre, at det el-oplagringssystem i LMP 1-raceren, ikke bliver en del af den ny Prius. Her vil man fortsat bruge batterier og ikke Le Mans-racerens superkapacitor, der har en usædvanlig stor energitæthed, og hurtigt kan lagre energien og slippe den fri igen. Når raceren skal accelerere. 

Oplagringsenheden i Le Mans-raceren skal oplagre energien på tre sekunder, når den bremser ned fra 300 km/t. til 100 km/t, mens gadebilen har meget længere tid til at få styr på bremseenergien. Det sker fra 60 km/t. til stop.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Sådan rangeres danske racerkørere

Bildesigner: Hot or Not!