in

Sådan rangeres danske racerkørere

FIA har offentliggjort deres foreløbige kører-rangering gældende for 2015-sæsonen.

Kørerne har nu indtil 22. november at gøre indsigelse til deres klassificering.
Listen omfatter kørere, der deltager i WEC, Tudor United SportsCar Championship, European og Asian Le Mans-series, Blancepain GT Series og andre europæiske mesterskaber.
De højest rangerende danskere er ikke uventet Tom Kristensen, Jan Magnussen og Michal Christensen, mens Nicki Thiim, Christoffer Nygaard, Casper Elgaard, Mikkel Mac og Martin Jensen ligger en klasse under.
Christoffer Nygaard er efter en fremragende sæson rykket op fra sølv til guldkører, og Kristian Poulsen efter en lige så stor sæson rykket fra bronze til sølv.
For kørerne er det ikke altid en fordel at rykke op til sølvkører, da de hurtigste bronze-kørere kan vælge imellem rigtige mange gode “sæder”. Rigtig gode bronze-kørere er der nemlig ikke så mange af.
Også Christina Nielsen er rykket fra bronze til sølv.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Sådan er de bedste danske kørere klassificeret: [/highlight]
Platiniumkørere:
Tom Kristensen, Jan Magnussen og Michal Christensen.

Guld-kørere:
Nicki Thiim, Christoffer Nygaard, Casper Elgaard, Mikkel Mac og Martin Jensen.

Sølvkørere:
Kristian Poulsen, Christina Nielsen, Anders Fjordbach, David Heinemeier-Hansson, Kasper H Jensen og Dennis Lind.

Bronzekørere:
Johnny Laursen, Dennis Andersen, Henrik Hedman, Jannik Larsen, Per Nielsen, Christian Overgaard, Mads Rasmussen og Benny Simonsen

Se hele FIA listen her

Link til FIA Driver Categorisation

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

2 Comments

    • Rigtig godt spørgsmål Mogens. Listen som FIA udgiver omfatter de væsentligste langdistance-, sportsvogns-, Le Mans series, og GT Mesterskaber. Her bruges listen til sammensætte kørerhold til f.eks. AM eller Pro klasser udfra kørernes klassififikation. Der indgår faktisk ingen med F1 Super Licens. Om det er fordi FIA mener, at de med deres Super Licens status er i en klasse for sig – og ikke behøver indgå i listen – eller om det er fordi kravene for at kunne opnå en Super Licens adskiller sig væsentligt fra Grade A licens. Hælder mest til det sidste. Vi skal nok lave en artikel med de nye regler for hvordan man opnår en Super Licens.

Her er bilen, der kan flyve

Le Mans-elektronik i ny Prius