Den tidligere Europamester i standardvognracing, og konge af Nürburgring Nordschleife, Kurt Thiim, er stadig aktiv på motorsportsfronten, men kun på hyggeplan. Hans hverdag går nu i stedet med test af dæk for Goodyear Development i Luxemburg.
”Vi er 150 ansatte, heraf 40 testkørere. Af dem er vi ti, der laver direkte udvikling sammen med de forskellige bilfabrikkers designere og ingeniører,” fortæller Kurt Thiim til vildmbiler.dk
De 30 andre laver de mere rutinemæssige opgaver som bremsetest, langdistancetest, vintertest etc. ”Ligesom i min motorsportskarriere rejser jeg en del, men nu til de forskellige bilfabrikkers testbaner, hvor jeg som AO-testkører har tilladelse til at teste deres prototyper, altså biler, der først kommer på markedet om to-tre år,” siger Kurt Thiim.
Han fortæller også, at det som testkører ikke bare handler om at køre stærkt, men primært om at forstå dækket og dets egenskaber. Ind imellem får han dog skærpet sit fartgen. Det sker når bilens dækforbrug skal testes.
Og det kan ofte foregå på offentlig vej. Goodyear og regeringen i Luxemburg har nemlig en aftale om, at testbiler udstyret med skilte og lamper på taget må køre over 140 km/t.
”Det er en meget speciel aftale,” indrømmer Kurt Thiim.
Efter 30 år med speederen i bund på alverdens racerbane troede Kurt Thiim, at han vidste alt om dæk, men der tog han grundigt fejl, indrømmer han selv.
”Allerede ved mit første møde hos Goodyear, blev jeg klar over, hvor komplex et normalt gadedæk er og hvad der forlanges af det,” fortæller han til vildmbiler.dk.
”Når et dæk er udviklet, bliver vi kaldt til en såkaldt jointtest, hvor dækket bliver sat på en virkelig hård prøve, og falder den positiv ud, bliver det givet grønt lys til at sætte det i produktion.”
Kurt Thiim startede sit ny liv hos Goodyear for fire år siden. ”Job-skiftet kom på rette tid, men selv efter fire hårde år, er jeg stadig på begynderstadiet i faget,” indrømmer han.
Kurt Thiim har stadig dage, hvor det kribler i kroppen for at komme ud at køre race. ”Det er svært at trappe motorsportsaktiviteterne ned, men nu kan jeg i stedet glæde mig over, at det går Nicki så godt i international sportsvognsracing.”
Helt slip på racet giver Kurt dog ikke, foruden løbene i VLN-serien på Nürburgring Nordschleife har han sagt ja at være gæstekører i den ny Supertouring-klasse på Padborg Park.
GIPHY App Key not set. Please check settings