in

Her kan du blive uddannet som racerkører

Unge danske racertalenter vil køre DTC.

Det var overskriften på min artikel tidligere på ugen, hvor jeg beskrev klassen som et springbræt til en videre karriere.

Det har ingen været uenige med mig i, men mange har påpeget, at der også er andre veje.

Og ja, det er der selvfølgeligt.

En af vejene kan gå over England og den populære Ginetta-klasse, hvor 15-årige Patrick Matthiesen kører og hvor Morten Dons og Frederik Mortensen har kørt med succes.

Morten Dons kørte i en Ginetta G55 GT4 i British GT-mesterskabet sidste år, og i 2013 i Ginetta G40 GT5, hvor han blev mester. Samme år kørte han den svenske Ginetta GT5 Challenge.

I år kører han LMP3 i ELMS.

Indsparket kommer fra driver-coach Tommy Schröter.

Og han er ikke i tvivl om, at det er vejen at gå, hvis målet er at få en “uddannelse” som racerkører.

“Det er en interessant klasse for gokart-kørere, der vil videre, både hvis de vil gå formel- eller GT-vejen,” siger Tommy Schröter til vildmbiler.dk.

“Ginetta-racerne er undermotoriserede og kører på rillede dæk, det betyder, at bilen skal køres meget præcis for at holde farten og det kræver meget af kørere. Konkurrencen er nemlig benhård.”

“For at få fart i bilen, er arbejdet med data og ingeniører også en del af uddannelse. Køreren skal arbejde og kunne forstå bilen for at samarbejdet giver mening.”

At der skal arbejdes med detaljerne viser årets første løb i Ginetta-serien, hvor Patrick Matthiesen som rookie var på pole, og de 15 første kørere inden for et sekund.

Ja, du læste rigtigt!

Jeg vender lige for en stund tilbage til DTC og de store svulmende amerikanerbiler.

Her er det omvendt i forhold til Ginetta.

Motorerne er kraftfulde og elektroniske hjælpemidler er der ingen af.

“Bilen kræver meget af køreren, der skal arbejdes hårdt  og man skal oparbejde en god følelse med den,” DTC-mesteren Casper Elgaard, Massive Motorsport.

“Og det kommer køreren til gode, når han skal videre til en racerbil fra en højere hylde.”

Tilbage til Ginetta-projektet.

Udover at arbejde med det køretekniske, er PR og Tv-arbejde også programmet.

Og som jeg skrev i artiklen om de unge racertalenter, der vil i DTC, er det vigtige parametre i bestræbelserne på at komme ud i den store verden.

Man skal kunne sælge sig selv med en positiv og vidende attitude. Man skal kunne tale i større forsamlinger og man skal kunne arbejde med sponsorer og VIP-gæster.

Tommy Schröter opfordrer alle danske racertalenter om at planlægge deres motorsportsfremtid – og gå systematisk frem.

“Har du ikke masser af millioner i banken, så drop hurtigt drømmen om Formel,” siger han.

Jamen, når Kevin Magnussen og Max Verstappen kan, så har jeg vel også en chance, tror nogen?

“Nej, du har ikke en chance i det store politiske spil, hvor ikke engang penge er nok,” slår Schröter fast.

“Og tro, at du bliver opdaget, glem det!”

Har du mod på at starte i det små, og arbejde dig op, så kan du tage med Tommy Schröter til England i oktober og på Croft Circuit teste en HHC Motorsport Ginetta G40 Junior.

Og blive undervist af kompetente instruktører.

Du skal bare være fyldt 12 år.

Prisen er 17.000 kr. xx. Moms.

Vil du vide mere så kontakt Tommy Schröter på 29 41  6568 eller gå ind på ts@drive4fun.dk

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

Første foto: Kia Sportage 2016

Endnu en danskerbil klar til Le Mans 2017