De mest populære elbiler står fra årsskiftet til at stige markant i pris. Et helt forkert signal, mener FDM, der forudser et fald i salget af elbiler, hvis ikke politikerne griber ind.
Og det skal de, hvis de vil gøre alvor af deres løfter om at mindske uligheden i det danske samfund.
Gør de det ikke, vil elbiler kun være forbeholdt folk med lidt ekstra på bankbogen.
Har du det, og har du besluttet dig for at købe en miljøvenlig elbil, bør du handle hurtigt.
Fra årsskiftet risikerer man nemlig prisstigninger på op mod 104.000 kr. på de mest populære elbiler, viser beregninger FDM har lavet på baggrund af tal fra bilimportørerne.
Prisstigningerne skyldes, at afgifterne på elbiler fra årsskiftet stiger fra 20 til 40 pct.
Afgiftsstigningen rammer i første omgang dog kun elbiler over 400.000 kr., da en stigning af bundfradraget også næste år vil betyde, at elbiler under 400.000 kr. reelt vil være afgiftsfritaget.
Konkret vil afgiftsstigningen ramme mindst fire ud af ti af alle solgte elbiler i de første ni måneder i 2019. Eksempelvis vil den populære Tesla Model 3 Performance fra årsskiftet stige med 18.142 kr., mens en Tesla Model 3 i Long Range Dual Motor vil stige 4.524 kr. En Tesla Model X Long Range bliver hele 104.222 kr. dyrere.
Fra 2021 stiger afgiften på elbiler yderligere fra 40 til 65 pct. og samtidig fjernes bundfradraget. Det betyder, at alle elbiler, også de modeller der i dag reelt er afgiftsfritaget, stiger markant i pris.
Den nye VW ID.3, som forventes at blive en populær elbil, koster 335.000 kr. i 2020, men den vil allerede fra 2021 stige til ca. 368.907 kr. – altså en stigning på næsten 34.000 kr.
”Der er ingen tvivl om, at det vil få stor betydning for det spirende salg af elbiler, som vi risikerer igen at gå i stå. Det skete sidst man begyndte at lægge afgifter på elbiler. Desværre har regeringen i sit finanslovsudspil ikke lagt op til at imødegå prisstigningerne. Det så FDM ellers gerne. Konsekvensen af dyrere elbiler vil sandsynligvis være, at bilproducenterne i første omgang vil prioritere lande uden afgifter, hvor elbilerne er billigere og dermed nemmere at sælge,” siger Ilyas Dogru.
Der var ved udgangen af september solgt 3.916 elbiler i Danmark i år. Det svarer til 2,25 procent af det samlede bilsalg i 2019.
GIPHY App Key not set. Please check settings