in

Discovery kan det hele selv, næsten!

Det er helt befriende at læse om Land Rover Discovery SVX i en tid, hvor den ene elbil efter den anden forsøger at tage overskrifterne. 

For Discovery SVX er en kraftkarl, der er klædt på at udforske selv det mest uvejsomme terræn. 

En bil for rigtige mænd! 

Den er nemlig med V8-motor, 525 hestekræfter, 20 tommer fælge med Goodyear Wrangler all-terrændæk, Hydraulic Active Roll Control, der øger grebet og mindsker krængningerne og ikke mindst med et elektrisk spil bagpå, der kan hjælpe modige bilister ned af selv stejle bjergsider. 

Det er den mest ekstreme Land Rover nogensinde. 

En kongebil, der kan få drengene i Land Rover-klubben til at ryste af misundelse. 

Discovery SVX er håndbygget og kommer til salg næste år. Prisen herhjemme kender vi ikke, men den bliver garanteret hundedyr. 

Hvis du ikke kan vente, eller er bilbudgettet ikke polstret til den slags eventyrbiler, så fås den ny Discovery selvfølgelig også i mere spiselige versioner. 

Discovery er Land Rovers arbejdshest, bygget til det hårde arbejde som trækdyr og daglig arbejde i skoven, på byggepladsen eller hvor der nu skal lidt ekstra til for at komme frem. 

Men det er også en flot og her-kommer-jeg offroader klædt på til fest og farver. 

Som den “finere” Range Rover er den udstyret med elektronik, der gør terrænkørsel til en leg, groft set skal man bare styre uden om de forhindringer, der måtte være. 

Resten klarer Discovery selv. Uanset om det går stejlt op, eller ned, og om man kører gennem mudder og store vandhuller. 

En speciel lækker detaljer er dens cruisecontrol, der får Discovery til at glide let og blødt gennem terrænet med en forudbestemt fart. 

Akkurat som når du slår det til på motorvejen. 

Vildmedbiler.dk har testet den ny Discovery på Land Rovers testbane ved Tirsbæk gods og med den danske Land Rover-ekspert, Ib Hammer som codriver var det en fornøjelse at cruise gennem selv det mest uvejsomme terræn. 

Ib kender skoven ved godset som sin egen bukselomme, og kunne derfor guide mig gennem forhindringerne uden jeg skulle ud at rekognoscere, for at være sikker på, at jeg kunne køre videre. 

En speciel lækker detaljer er bilens cruisecontrol, der får Discovery til at glide let og blødt gennem terrænet med en forudbestemt fart. 

Og så er det ud på asfalten! 

Discovery kører komfortabel og tillidsvækkende på alle vejtyper. Ved bykørsel kan den dog virke lidt voldsom, og det bemærkes hurtigt, at parkeringsbåsene er blevet for små. 

Man sidder højt og har det store overblik og den indvendige plads er overdådig. Af de syv sæder er de fem til voksne og de to bageste til mindre børn. 

Discovery kan fås i fire udstyrsvarianter, alle med syv sæder og 7-trins automatgear som standard, der er valgmuligheder mellem fire og sekscylindrede diesel- og benzinmotorer og så må den trække en trailer på 3500 kg. 

Det er noget hestefolket elsker at høre! 

Priserne starter ved 900.000 kr. og topper ved 1.555 mio. kr. 

Det er i gennemsnit ca. én mio. kroner mere end en teknisk sammenlignelig Range Rover. 

De penge sparer jeg gerne! 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Porsche Boxster forklædt som Speedster

TEST: Årets bil i storfamilieudgave