Udviklingen af grønnere brændstoffer til konventionelle biler er et overset virkemiddel i den grønne omstilling af transporten i Danmark.
Det giver et flertal af danskerne udtryk for i en ny befolkningsundersøgelse fra Circle K, som mener, at undersøgelsens konklusioner peger på behovet for en politisk helhedsløsning.
Det er en opfattelse, der går i spænd med eksperternes vurdering af behovet for en helhedsorienteret tilgang til den grønne transport, udtaler direktør for transportenergi Peter Rasmussen, som håber på, at opfordringen vil blive hørt på Christiansborg.
”Vi skal skrue på alle de knapper, vi kan, så vi kan komme i mål med de ambitiøse målsætninger, som politikerne har sat for den samlede reduktion af CO2-udledning i Danmark. Både vores og en række eksperters vurdering er, at det bliver svært at nå i mål på transportområdet, hvis vi tror, at elbiler alene er svaret. Vi har jo en masse eksisterende biler på de danske veje, som ikke lige bliver skiftet ud fra den ene dag til den anden, så vi er nødt til også at bruge grønne brændstoffer som fx flydende el, som kan være en vigtig bidragsyder både nu og her i privattransporten, men også på sigt i fly, skibe og lastbiler”, siger Peter Rasmussen.
Behovet for en bred aftale på transportområdet kommer også til udtryk i de udfordringer, som eldrevne biler står overfor.
Ingeniørforeningen, IDA, offentliggjorde i begyndelsen af august en befolkningsundersøgelse, der konkluderer, at elbiler fortsat ikke er et attraktivt valg, når danskerne skal købe bil.
“Her står pris, manglende batterikapacitet og for få ladestandere i vejen, når mange danskere skal købe ny bil. Men selv hvis elbilen bliver billigere og mere tilgængelig, vil det have lange udsigter med hovedsageligt eldrevne biler på de danske veje,” påpeger Peter Rasmussen og tilføjer:
”Pris og tilgængelighed er selvfølgelig vigtigt, fordi flere folk skal være i stand til at købe og bruge elbiler, men det er også vigtigt, at vi infrastrukturelt kan understøtte en større mængde af biler, der kører på el som den primære energikilde. Det betyder ikke, at der er tale om en enten/eller situation med elbiler, som vores erfaringer fra Norge bl.a. viser, men vi kan ikke vente på den store elbilsrevolution alene. Hvis vi skal komme i mål med de ambitiøse målsætninger for reduktion af CO2, har vi brug for at supplere med andre løsninger,” forklarer Peter Rasmussen.
Et studie fra DTU Elektro fra 2019 anslår, at det danske elnet for nuværende vil kunne forsyne én million elbiler, svarende til 38 pct. af den nuværende danske bilpark, såfremt alle biler ikke lades på samme tid.
GIPHY App Key not set. Please check settings