Det er dumt, det er farligt og det er forbudt at tale mobil, når man kører bil.
Men den håndholdte mobiltelefon er ikke den farligste elektronik at bruge i bilen.
En undersøgelse foretaget af FDMs søsterklub i USA, American Automobil Association, AAA, viser nemlig, at nogle infosystemer i bilerne distraherer bilister i over 40 sekunder.
Sådan skrev Vildmedbiler.dk i en artikel i november 2017.
AAA havde på skift sat 130 bilister bag rattet af 30 nye biler for at teste brugen af deres infosystemer, og resultaterne pegede på et markant behov for større ændringer af systemerne for at nedsætte niveauet af uopmærksomhed.
Testen viste, at infosystemerne i 12 af bilerne havde en høj indflydelse på førerens opmærksomhed, eller mangel på samme, mens ingen af bilernes teknologi fik vurderingen lav.
Juridisk konsulent i FDM Dennis Lange medgiver, at bilister i dag nærmest ikke kan købe en bil uden touchscreen, hvilket potentielt skaber et sikkerheds- og opmærksomhedsproblem.
“Men spørgsmålet er, om skærmen eller føreren er problemet. I sidste ende er det dit ansvar som bilist, siger han og tilføjer, at der også ligger et ansvar hos bilproducenten i forhold til, at systemet bør være både nemt og intuitivt at bruge,” siger han til TV2.
I Sverige er den kendte biljournalist, Hakon Matson, ude med en advarsel mod de stadigt mere avancerede touchscreens og skærme i biler.
Han mener, at berøringsskærmene i bilerne er lige så farlige – og måske endda farligere – end mobiltelefonen.
“Skærmene bliver større, stadig flere funktioner kan styres fra menuer, undermenuer og under-undermenuer på skærmene. Du skal bare plotte en adresse ind i navigationen, bare ringe til en kammerat, bare justere temperaturen, bare skifte radiokanal eller justere indstillingerne af massagen i sædet. Det stjæler farligt meget opmærksomhed fra vejen,” skriver Håkan Matson i sin blog.
Han indrømmer gerne, at han faldt pladask for den nye teknologi, da den i sin tid blev præsenteret af bilindustrien.
“Jeg var af den overbevisning, at mange af funktionerne ville gøre livet som bilist mere komfortabelt og sikkert. I virkeligheden er der sket det modsatte, mener han og henviser til forskning fra den amerikanske bilorganisation AAA, der viser, at det tager op mod 24 sekunder at skifte radiokanal, og 40 sekunder at taste en adresse ind i GPS-systemet.
I sit blogindlæg kommer han med en opfordring til bilisterne:
“Skal du køre bil, så ret blikket fremad, og koncentrer dig om at køre. Undgå touchscreen. Det er livsfarligt.
Jeppe Holm Gudmandsen, der er pressekonsulent for Rådet for Sikker Trafik, forstår bekymringen og fortæller, at man holder øje med udviklingen på området og vil kigge nærmere på sagen, hvis ulykkesbilledet ændrer sig markant fremadrettet.
“Området er underbelyst. Men vi kan godt frygte, at vi kommer til at se mere uopmærksomhed i trafikken fremover på grund af touchscreens,” siger han til JP.
GIPHY App Key not set. Please check settings