Når enden er god, er alting godt.
Hvis dette kendte ordsprog gælder for den ny Ford B-klasse crossover med det kendte navn, Puma, så venter der den en lovende karriere.
Det er nemlig bagpartiet, (læs: bagagerummet) der tiltrækker mest opmærksomhed.
Det er i tre etager og kan let indrettes efter behov. Tager du “kælderen” med, er højden 114,3 cm, og det giver plads til hele to golfbags med køller ,og du skal ikke blive irriteret, hvis du har fået lidt for meget snavs med ind.
Bagagerumsbunden er nemlig beklædt med gummi og med afløb i bunden. Ford kalder det MegaBox. Du skyller bare skidtet ud.
Bagagerummet rummer hele 456 liter og med en bagklapsåbning på én meter, er det let at få grejet ind i bilen.
Navnet Puma er ikke nyt hos Ford. Den første Puma fra 1990’erne var en frisk lille coupé, mens den ny Puma er en kompakt crossover, med et frisk design, sine innovative løsninger og stærke EcoBoost-benzinmotorer med 48 volt hybridteknologi.
En krympet Ford Focus Active, kan man vist godt kalde den.
Puma er en særligt vigtig model for Ford i Danmark, hvor mindre crossover- og SUV-modeller i den grad har fået fart på og er blandt de mest eftertragtede modeller blandt kunderne.
Puma passer perfekt ind i modelprogrammet og styrker Fords i forvejen stærke udvalg af crossover- og SUV-modeller, som består af EcoSport, Kuga, Edge og inden længe også den store Explorer Plug-in Hybrid.
Den ny Puma, som er bygget på Fords B-platform, bliver en del af Ford Europas stærke crossover- og SUV-familie, som forstærkes yderligere med en helt ny Kuga og den store Explorer Plug-in Hybrid.
Som den første i segmentet kommer flere af dens motorer med 48 volt hybridteknologi, der giver et boost til motoren, som både kan mærkes i form af både ydelse, acceleration og lavere brændstofforbrug. Mild-hybridsystemet fås til begge versioner af EcoBoost-benzinmotoren, der kommer med enten 125 eller 155 hk.
Den nye Puma er udstyret med de nyeste teknologier som adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, trådløs mobilopladning og fuld digital instrumentering med et imponerende display på 12,3 tommer.
Puma produceres på Craiova-fabrikken i Rumænien, hvor der siden 2008 er investeret mere end 11 mia. kroner i kvalitetsforbedringer og optimal produktion.
Den ventes lanceret i Danmark i starten af 2020.
Sportslig og atletisk. Den helt nye Ford Puma præsenteres som et forfriskende og selvsikkert alternativ til markedets kompakte crossover- og SUV-modeller. Designet tager Ford i en ny retning, indretningen er topmoderne og meget fleksibel – og i motorrummet venter den stærke 1-liters EcoBoost-benzinmotor med op til 155 hk og brændstofbesparende 48-volts hybridteknologi.
- Ford har skabt en formfuldendt crossover med SUV-inspireret design, som viser udviklingen af mærkets udtryksfulde designlinje.
- Et gennemtænkt og alsidigt bagagerumsarrangement giver Puma klassens bedste pladsforhold med et bagagerum på 456 liter – med innovative løsninger, som er udviklet i samarbejde med kunder.
- Avanceret Ford EcoBoost Hybrid48-volts teknologi giver både brændstofbesparelser, højere ydelse og mere fornøjelse.
- Den nye Puma er udstyret med teknologier som i en større bil – den fås med adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, trådløs mobilopladning og fuld digital instrumentering med et imponerende display på 12,3”.
- Den flerfoldigt prisvindende 1-liters EcoBoost-benzinmotor kommer med enten 125 eller 155 hk. Senere følger en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse og en dieselmotor.
- Puma, som er bygget på Fords B-platform, bliver en del af Ford Europas stærke crossover- og SUV-familie, som forstærkes yderligere med en helt ny Kuga og den store Explorer Plug-in Hybrid.
Navnet Puma er ikke nyt hos Ford, men det er på tide at skabe en helt ny og fremtidsorienteret bil under navnet. 1990’ernes Puma var en ekstremt køreglad og opsigtsvækkende bil, og den nye Puma bliver det og meget mere. Men den store forskel ligger i konceptet og i det, kunderne drømmer om. Den første Puma var en perfekt lille coupé. Den nye Puma, som i dag har verdenspremiere, er den perfekte kompakte crossover, som forbløffer med sit vovede design, sine innovative løsninger og stærke EcoBoost-benzinmotorer med 48 volt hybridteknologi.
Den nye Puma viser nye sider for både Ford og klassen for kompakte crossover- og SUV-modeller. Den forfører fra første øjeblik med et design, der skiller sig ud – og den skiller sig ud ved at være velproportioneret, spændende og frisk. Men det er på ingen måde på bekostning af praktiske løsninger eller rummelighed. Faktisk har den nye Puma klassens mest fleksible bagagerum med en imponerende størrelse på 456 liter, og som den første i klassen kan den udstyres med håndfri betjening af den elektrisk styrede bagklap.
Kunderne i segmentet ønsker både et udtryksfuldt design, praktiske løsninger og motorer, som har mere end bare tilstrækkelig ydelse. En moderne crossover skal på samme tid være både stærk og brændstofbesparende, og Puma er klassens mest innovative model: som den første i segmentet kommer flere af dens motorer med 48 volt hybridteknologi, som giver et boost til motoren, som både kan mærkes i form af både ydelse, acceleration og lavere brændstofforbrug. Mild-hybridsystemet fås til begge versioner af den prisvindende EcoBoost-benzinmotor, der kommer med enten 125 eller hele 155 hk.
Muligheden for de nyeste sikkerheds- og assistentsystemer ligger kunderne på sinde, for systemerne kan både øge sikkerheden og komfortniveauet. Ny Puma fås fx med adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, Lane Centeringog skiltegenkendelse.
Den helt nye Puma er en særligt vigtig model for Ford i Danmark, hvor mindre crossover- og SUV-modeller i den grad har fået fart på og er blandt de mest eftertragtede modeller blandt kunderne. Puma passer perfekt ind i modelprogrammet og styrker Fords i forvejen stærke udvalg af crossover- og SUV-modeller, som består af EcoSport, Kuga, Edge og inden længe også den store Explorer Plug-in Hybrid.
Forførende design møder klasseledende indretning
Sportslig, frisk og forførende er nøgleordene for Puma, som står på en optimeret version af Fords platform til biler i B-segmentet, kendt fra den seneste Fiesta. Ændringer af akselafstanden og sporvidden er med til at give opsigtsvækkende SUV-proportioner.
Puma har en lav, faldende taglinje, som giver en dramatisk og umiddelbart genkendelig silhouette, og set i profil står Puma med et afbalanceret design, som står i kontrast til mange konkurrerende bilers opbygning. Det overordnede design har samtidig givet mulighed for nem adgang til kabinen og særdeles god rummelighed.
Skærmkasserne står stærkt frem, og de ’kanoformede’ forlygter sidder højt og giver Puma et meget genkendeligt udtryk. LED-tågeforlygterne er integreret i kofangerens luftindtag, som fungerer som en kanal for luften, så turbulens reduceres og aerodynamikken forbedres. Puma er øjeblikkeligt genkendelig med sin fremtrædende grill, vovede forlygter og meget aerodynamiske design.
”Allerede fra starten forestillede vi os en bil, som var øjeblikkeligt genkendelig – og resultatet er en kompakt crossover, som ikke minder om nogen bil, vi nogensinde tidligere har produceret. Det forførende design repræsenterer det næste kapitel i Fords designhistorie, mens Puma samtidig viser innovation og elegante løsninger, som vil glæde og overraske kunderne,” fortæller George Saridakis, chef for interiør- og eksteriørdesign hos Ford Europa.
Den nye Puma kommer i flere udstyrsvarianter, som adskiller sig på design og stil. Varianterne inkluderer den sportslige Puma ST-Line og den stilfulde Puma Titanium, som taler til forskellige kunder.
Til Titanium-versionen kan tilkøbes X-pakke med 18” alufælge i farven Pearl Grey og kromelementer omringer grillen, sideskørterne og tågeforlygterne. Diffuseren under bageste kofanger og beskyttelsespladen er udført i metalgrå, og vinduesrammerne prydes af sort højglanslak. Interiøret i Titanium kommer med læderrat, trælignende indlæg på instrumentpanelet og fremtrædende stofindlæg i dørene.
Den Ford Performance-inspirerede Puma ST-Line fås også med X-pakke, der inkluderer 18” alufælge eller som ekstraudstyr med 19” alufælge i matsort, der følges sammen med sportsaffjedring med unikt tilpassede fjedre og støddæmpere. Puma ST-Line kan bl.a. kendes på en grill med matsorte elementer og en større, funktionel tagspoiler (ekstraudstyr). ST-Line-interiøret kommer med et læderrat med flad bund og særlige røde syninger – som går igen på dellædersæderne, der fås som ekstraudstyr (X-pakke). Alu-indlæg i pedalerne, en gearknop i aluminium og en sort taghimmel giver Puma ST-Line en sportslig karakter.
Det forførende og friske design taler ikke for et interiør med praktisk indretning, men Puma modbeviser i den grad, at en attraktiv og sportslig crossover ikke kan være praktisk. Den har innovative opbevaringsløsninger i bagagerummet, og ingen anden bil i klassen har et bagagerum med så få kompromisser eller et så stort bagagerum: Det har en volumen på 456 liter.
Indretningen i den nye Puma er udviklet til at møde og overgå kundernes forventninger til et praktisk bagagerum. Ford MegaBox er en nyhed, der gør Puma til den mest praktiske crossover i segmentet. MegaBox er betegnelsen for det dybe og fleksible rum, som kan skabes i bagagerummet og give plads til to golftasker i opretstående position. Opbevaringsløsningen har en udvidelseskapacitet på 80 liter og målene 752x763x305 mm (L/B/H), og ting med en højde på cirka 115 cm, fx stueplanter, kan på den måde stå op i bagagerummet. Alternativt kan det store rum under bagagerumsbundpladen bruges til at skjule værdigenstande – eller de våde gummistøvler. Ford MegaBox har holdbar, vaskbar indretning og et afløb.
Når Puma skal pakkes, går det nemt, selv om man har armene fulde. Som den første i klassen har Puma håndfri betjening af den elektrisk styrede bagklap. Det eneste man skal gøre for at bagklappen åbner, er at bevæge foden under bagkofangeren.
Bagklappen indeholder også en anden smart løsning, nemlig en indbygget hattehylde, som klarer sig uden de ofte indtrængende sidepaneler, som normalt støtter hattehylden, så man har helt fri adgang til bagagerummet.
”Gennem hele udviklingsprocessen har det været vores mål at levere hidtil uset variabilitet og praktiske elementer i en kompakt og effektiv pakke. Den unikke Ford MegaBox og den smarte hattehylde er eksempler på den innovative tankegang, som gør den nye Puma både fleksibel og smart,” siger Norbert Steffens, som er ansvarlig for bilens udviklingsproces.
Avanceret og kompromisløs teknologi
Tidligere i år annoncerede Ford, at alle nye modeller fra den helt nye Focus og fremad vil inkludere modeller med elektrificering. Puma-kunderne vil være blandt de første, der får gavn af Fords sofistiskerede mildhybrid-arkitektur, som er skræddersyet til at give både den bedst mulige brændstoføkonomi og fremhæve de for Ford så vigtige elementer køredynamik og motorrespons.
EcoBoost Hybrid-teknologien indbygget i 1-liters EcoBoost-benzinmotoren med tre cylindre kommer med en integreret remdrevet starter-generator med en kapacitet på 11,5 kW (BISG). BISG-systemet gør det muligt i stort omfang at fange og opbevare den energi, som normalt mistes ved nedbremsninger og når man kører med jævn fart. Strømmen lagres i et luftkølet 48 volt litium-ion-batteri.
BISG-systemet fungerer også som en motor, der helt uden overgang arbejder side om side med den trecylindrede benzinmotor. Den lagrede energi bruges til at assistere benzinmotoren med ekstra moment under normal kørsel og acceleration, ligesom energien bruges til at drive bilens elektriske system.
Det intelligente og selvregulerende mildhybrid-system er indbygget i begge udgaver af EcoBoost-motoren, som tilbydes med enten 125 eller 155 hk. Systemet overvåger konstant hvordan bilen bruges for at fastslå, hvornår det giver mest mening at lade batteriet op, og hvornår det er tid til at bruge de opsparede reserver. BISG arbejder ud fra to strategier:
1) Som erstatning for benzinmotorens drejningsmoment fungerer BISG-systemet som en elektrisk motor, hvor der leveres op til 50 Nm ekstra. Det reducerer benzinmotorens arbejdspres og forbedrer brændstoføkonomien med op til 9 procent (baseret på WLTP-måling). Det giver CO2-udledning fra 124 g/km og en brændstoføkonomi beregnet til 18,5 km/l for varianten med 125 hk og CO2-udledning fra 127 g/km og en brændstoføkonomi på 17,9 km/l for den stærke udgave med 155 hk.
2) Som supplement til benzinmotorens drejningsmoment. Her fungerer BISG som en elektrisk motor, hvor det totale drejningsmoment kan hæves med 20 Nm i forhold til benzinmotorens maksimale drejningsmoment – og op til 50 procent højere drejningsmoment ved lavere omdrejninger – for at give højere ydelse.
Den elektriske assistance giver mere umiddelbar og kraftigere ydelse, som omsættes til mere køreglæde og mere indlevelse i kørslen. BISG-systemet har gjort det muligt at sænke EcoBoost-motorens kompression og indsætte en større turbolader, som giver flere kræfter – uden at det koster på bundtrækket, hvor den elektriske motor giver sin fulde assistance.
BISG fungerer også som et boost for start-stop-systemet; i løbet af cirka 300 millisekunder kan EcoBoost Hybrid Auto Start-Stop-teknologien genstarte motoren. Det giver mulighed for at benytte start-stop-systemet i langt flere situationer, som giver bonus i form af lavere brændstofforbrug og reduceret udledning. Start-stop-systemet kan i Puma aktiveres allerede fra 15 km/t – og også når bilen kører med jævn fart.
”Vores trecylindrede 1-liters EcoBoost-benzinmotor har allerede for længst vist sig som en brændstoføkonomisk og stærk motor, og EcoBoost Hybrid-teknologien er det næste skridt. Vi tror på, at kunderne virkelig vil mærke og sætte pris på den bløde, smidige kørsel og den øjeblikkelige kraftudfoldelse – og færre ture til benzintanken,” siger Roelant de Waard, vicepræsident for marketing, salg og service hos Ford Europa.
EcoBoost-benzinmotor med BISG suppleres i modelprogrammet af yderligere motorer, både benzin og diesel. På benzinsiden fås 1,0 EcoBoost med 125 hk, og senere lanceres en EcoBlue-dieselmotor, og det samme gør en automatgearkasse af typen dobbeltkobling til benzinmotoren.
1-liters EcoBoost-benzinmotoren, i udgaver med og uden BISG, kommer med det første cylinderfrakoblingssystem i bilindustrien, der indsættes i en trecylindret motor. Systemet kobler automatisk en af de tre cylindre fra, når motoren ikke kører med fuld kapacitet. Det tager blot 14 millisekunder for systemet at aktivere eller deaktivere.
Puma tager de skarpe og involverende køreegenskaber, som kendes fra den nye Fiesta, et skridt videre. En ny og stivere opbygning af bagakslen, større støddæmpere, stivere bøsninger i undervognen og reduceret friktion giver et chassis, der uden problemer vil være klasseledende, når det kommer til dynamik og køreegenskaber.
Innovativ og inspirerende
Puma udfordrer konkurrenterne med et innovativt og velindrettet interiør, som føles både lækkert og dyrt. Det er designet til at give kunderne en følelse af, at de slipper ud af hverdagens stress og ind i et roligt rum. Puma er den første i klassen med lændemassage i forsæderne, som virker opkvikkende på musklerne og giver mere afslappende rejser. Systemet virker ved hjælp af tre luftfyldte blærer, og det kan indstilles i tre intensiteter og har justerbare funktioner.
Forsæderne har et design med en særligt kurvet bagside, som maksimerer knæpladsen for bagsædepassagererne, mens opbygningen af bagsædet er designet, så det er nemt at komme ind og ud af bilen. I nogle udgaver af Puma leveres for- og bagsæderne med et betræk, som kan tages af og vaskes, som gør det nemt at få interiøret til at virke friskt gennem bilens levetid. Kunderne kan endda gøre Puma personlig med forskellige farver og design – en integreret lynlås gør det nemt at tage betrækket af med en hånd.
Lys og følelsen af luft i kabinen er vigtig for mange mennesker, og derfor fås den nye Puma med et stort panoramasoltag i stort set hele tagets længde, som kan åbnes. Det består af to hærdede glaspaneler og giver udsigt til himlen for både passagerer foran og bag i bilen.
Puma kommer med Fords velkendte og funktionelle infotainment- og kommunikationssystem SYNC 3, som gør det nemt at styre lydanlægget, navigationssystemet og tilsluttede mobiltelefoner med simpel tale. Der er både Apple CarPlay og Android Auto indbygget, uden at det koster ekstra, og det hele kører via den højt monterede touchscreen på 8”. Den nye crossover tilbyder naturligvis også trådløs opladning af kompatible telefoner.
Fords nye crossover kan omdannes til en kørende koncertsal med et B&O-lydsystem, som leverer klar lyd og en fremragende lytteoplevelse uanset forholdene. B&O-anlægget har 10 højttalere og kommer med en subwoofer, som ikke fylder i bagagerummet. Diskanthøjttalernes position er optimeret til at give passagererne en oplevelse af at være tæt på scenen; lydsystemet får sine kræfter fra en digital signalforstærker med en effekt på 575 watt.
FordPass Connect er et indbygget modem, som gør Puma til et mobilt wifi-hotspot, som kan tilgås af 10 brugere på en gang. En anden stor fordel er, at systemet giver adgang til en app på mobiltelefonen, som giver et overblik over bilens tilstand: en lokaliseringsfunktion viser, hvor bilen er, mens en statusfunktion giver overblik over bl.a. brændstofmængden, tid for olieskift og mulighed for at låse dørene op på afstand.
Ford Puma er en af de få i klassen, der kan tilbyde fuld digital instrumentering, og den klare skærm er imponerende og nem at overskue. Skærmen er på hele 12,3” og den kan konfigureres på mange måder, så alle kan finde en favoritvisning. Den højt opløste skærm (24 bit ”true colour”) er detaljeret og viser intuitive billeder og ikoner, og blandt visningsmulighederne er bl.a. navigationsanvisninger og køreassistancesystemernes tilstand.
Teknologier som gør livet lettere
En ny Ford skal være den sikreste i sin klasse. Ford Co-Pilot360 er en omfattende række teknologier, som gør kørslen lettere og mere sikker. Puma bruger 12 ultrasoniske sensorer, tre radarer og to kameraer rundt på bilen til at levere optimal sikkerhed, nemmere kørsel og let parkering.
Når Puma er udstyret med den automatiske 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, fås den med adaptiv fartpilot med Stop & Go-funktion, skiltegenkendelse og Lane Centering-systemet, som hjælper bilen med at holde den rigtige afstand til forankørende og holde bilen perfekt centreret på vejen. Det er med til at gøre kørslen langt mere afstressende, og systemet kan også sørge for, at man overholder de givne fartgrænser; informationen kommer både fra vejskilte, trafiktavler og det indbyggede navigationssystem.
Stop & Go-funktionen i den adaptive fartpilot kan bremse bilen helt ned til stilstand ved at bruge op til 50 procent af bremsekapaciteten, og systemet vil automatisk genstarte kørslen, hvis bilen foran bevæger sig indenfor de første tre sekunder. Går der mere end tre sekunder, skal føreren blot trykke på en knap i rattet eller trykke blidt på speederen.
Et nyt system, som kan advare om lokale hændelser og farer, understøttes af det indbyggede Ford Pass Connect-modem. Advarselsfunktionen Local Hazard Information kan give information om farer i nærheden, også selv om hændelsen endnu ikke er synlig for hverken føreren eller biler. Notifikationerne leveres uafhængtigt af navigationssystemet og er baseret på konstant nye informationer leveret af HERE Technologies, som får data fra lokale myndigheder og andre biler, som er koblet op til ”skyen”. Notifikationerne tæller bl.a. vejarbejder, nødstedte biler, dyr på vejen og fodgængere eller affald på vejen
Den nye Puma kommer med klassens mest fuldendte og omfattende sikkerhedspakke. Aktivt parkeringssystem hjælper med at finde parkeringspladser af en passende størrelse (og manøvrere ind i dem), fjernlysassistent gør at man slipper for at blænde op og ned for forlygterne, når det er mørkt, og Ford har vognbanecentrering, som hjælper dig med at holde din vognbane. Systemet hiver i rattet, så bilen holdes i sporet.
Puma-føreren hjælpes også på vej af et bakkamera med vidvinkel-objektion (180 grader), blind vinkel-system (BLIS) med advarsel for køretøjer, som kommer fra siden, når man bakker. Systemet kan sågar bremse bilen, hvis ikke føreren reagerer på advarslen.
Den nye Puma har naturligvis også automatisk nødbremsesystem med fodgængergenkendelse (Pre-Collision Assist), og i forhold til de fleste konkurrenter hjælper den også, når uheldet er sket: Post-Collision Braking sørger for at bremse bilen ned efter et sammenstød, så bilen ikke ruller videre og påfører passagererne eller andre køretøjer unødig skade.
Evasive Steering Assist bruger kameraer til at hjælpe føreren aktivt med at styre uden om pludselige forhindringer eller farer, fx langsomt kørende biler eller parkerede biler.
”Puma kommer med et for segmentet hidtil uset arsenal af teknologier, og vi er overbevist om, at den vil passe perfekt ind i mange travle kunders hverdag som den perfekte crossover,” slutter Steffens.
Den nye Ford Puma produceres på Craiova-fabrikken i Rumænien, hvor der siden 2008 er investeret mere end 11 mia. kroner i kvalitetsforbedringer og optimal produktion. Puma forventes lanceret i Danmark i starten af 2020.
Læs meget mere om den helt nye Ford Puma på Fords pressekitog Ford Danmarks hjemmeside.
# # #
Følg Ford på Pressecenter– Facebook– Ford.dk
Foto og mere information findes på Ford Danmarks pressecenter: https://www.mynewsdesk.com/dk/pressroom/ford-motor-company
Af hensyn til usædvanlig, lad os begynde på bagsiden, fordi det er her, hvor den nye Puma tiltrækker mest opmærksomhed. Bagagerummet rummer 456 liter, bedst i klassen ifølge Ford, og har en øverste etage med tre positioner for at rumme pladsen til forskellige typer skibsfart. I bunden af rummet er et holdbart karbad med afløbshuller kaldet MegaBox.
Foto: Ford
Med Puma hentes ikke kun en, men to golf tasker op for at illustrere bagagerummets kapacitet. Med gulvet på plads er pladsens højde 825 millimeter men tæller fra bunden af MegaBox figuren bliver 1 143 millimeter. Bagklapsåbningen måler en meter i bredden og er også den bedste i klassen, du mener. Mere om det rum, du kan se i slutningen af filmklipet nederst i denne artikel.
Fords nya crossover i B-segmentet har mildhybridteknik, många förarassisterande system och delvis ett nytt designgrepp. Men kanske är ändå bagageutrymmet mest intressant.
Ford Puma är nu officiell. En helt ny Puma som inte har något gemensamt med sin namne från 1990-talet, en körglad coupé, även om den glosögda uppsynen kan föra tankarna dit. Nya Puma är en crossover av modernt snitt som flyttar fokus från knivskarp styrning och styv fjädring till flexibelt bagageutrymme, förarassisterande system och mildhybridteknik.
Låt oss för ovanlighetens skull börja baktill för det är där nya Puma väcker störst uppmärksamhet. Bagageutrymmet rymmer 456 liter, bäst i klassen enligt Ford, och har ett övre golv med tre lägen för att anpassa utrymmet för olika typer av frakt. Längst ner i utrymmet finns en stryktålig balja med dräneringshål kallad MegaBox.
Foto: Ford
Med Puma plockas inte bara en utan två golfbagar fram för att illustrera bagageutrymmets kapacitet. Med golvet på plats är utrymmets höjd 825 millimeter men räknar med från botten av MegaBox blir siffran 1 143 millimeter. Bakluckans öppning mäter en meter i bredd och är även den bäst i klassen, menar man. Mer om utrymmet kan du se i slutet av filmklippet längst ned i denna artikel.
Ford måste vara mäkta nöjda med dessa mått, några andra för bilen som sådan följer inte med pressmeddelandet. Vi vet dock sedan smygvisningen i april månad att det är en bil i B-segmentet och placerar sig mellan EcoSport och Kuga i storlek.
LÄS MER: Ford skär ner i Europa
Motormässigt presenteras nya Puma med märkets trecylindriga bensinmotor på en liter och 125 eller 155 hästkrafter parad med 48-volts mildhybridsystem och en sjustegad automatlåda. Bränsleförbrukningen för dessa är 0,54 respektive 0,56 liter per mil enligt WLTP-cykeln. Hybridsystemets uppgift är att avlasta förbränningsmotorn. Upp till 50 extra newtonmeter kan plockas fram och bränsleförbrukningen kan därmed kapas med upp till nio procent, menar Ford.
Foto: Ford
Det är dock högst troligt att Puma kommer med mer raffinerade hybridsystem, samma som de för den sedan tidigare presenterade Kuga.
Adaptiv farthållare, filassistans, döda vinkel-varnare, skyltigenkänning, parkeringsassistans och start/stopp-system hör till assisterande system men även komfortsaker som fjärrstyrd bagagelucka och massagesäten finns – först i klassen även det.
Invändigt känner vi igen oss från modeller som Fiesta och nya Kuga. Bilarna har samma grunddesign, reglagelösningar och stående pekskärm. Puma har en åttatums pekskärm och är kompatibel via SYNC 3 med Apple CarPlay och Android Auto som standard. Som tillval finns en digital förarmiljö på 12,3 tum som kan skräddarsys efter behag.
Foto: Ford
Bilens design som helhet liknar ingenting som Ford har gjort tidigare, enligt designchefen George Saridakis. Bilen representerar nästa steg i Fords designutveckling, former som både kommer att överraska kunder och tillfredsställa deras behov, menar han vidare.
Vi på redaktionen ser i alla fall kopplingar till andra suvar i Fords palett även om bakpartiet är ett nytt grepp liksom strålkastardesignen.
Foto: Ford
Ford presenterar Puma som en suv-inspirerad crossover. Inte konstig alls då en av fyra Fordar som säljs i dag är just suvar. Siffran steg med 19 procent under 2018. Puma kommer ut på marknaden i slutet av året i ST- och Titanium-utförande (den förstnämnda ses på bilderna i denna artikel) och kan väljas i tio olika kulörer. Bilarna ska byggas i rumänska Craiova.
GIPHY App Key not set. Please check settings