in

Den lange og hårde vej til Mille Miglia

400 startpladser og 1500 ansøgere!

Det er ikke let at komme til start i det legendariske Mille Miglia.

Og når man kan kun stille op i biltyper (mærke, model og årgang), som har deltaget i det originale Mille Miglia fra 1927 til 1957 bliver det en tand sværere.

Men odensianske Niels Borum ville med, så han gik i gang med gennemgå listen over de biler, der kunne deltage.

Men mange af dem var uvurderlige og uendelig dyre. Det var biler som Aston Martin Le Mans fra 1934, en Ferrari S Spider fra 1948, en Jaguar XK 120 Roadster fra 1950.

“Men jeg ville deltage i Mille Miglia, så jeg gik i gang med at finde mulige biler, der ikke krævede store lån i hus og hustru,” fortæller Niels Borum til vildmbiler.dk. 

Han fandt i England en Lancia Aurelia fra 1951 til en billig pris, men det var det man kalder et ladefund og det ville blive bekostelig at få den restaureret.

Historien gentog sig, da han tog til Tyskland for at kikke på en Renault Dauphine fra 1956.

Men så i 2013 var heldet med Niels Borum.

I Belgien fandt han en Oldsmobile 88 Rocket fra 1953.

“Oldsmobile havde deltaget i et enkelt løb i det originale Mille Miglia, nemlig i 1954, med kørerne Joe Santi og Bruno Pozzato, og i den nuværende version af løbet, der har kørt siden 1977, havde der aldrig før deltaget en Oldsmobile, så det var noget af et sats,” fortæller han..   

Den belgiske sælger, der var entusiast som Niels Borum, havde hentet bilen hjem fra USA, havde nogle år tidligere søgt om at komme med i løbet i bilen, men var kommet på venteliste.

Siden var projektet gået i stå, da han var gået i gang med at bygge et nyt hus, og hans bedre halvdel hellere så hans økonomiske udstråling smitte af på huset frem for bilen.

“Efter lang tids forhandlinger fik jeg sælger af bilen ned i en pris, der var til at overkomme og Christian Daluiso, som jeg har kørt racerløb med, købte den faktisk ubeset og alene ud fra billeder. “

“Da vi fik den hjem til Danmark måtte vi konstatere, at billeder er taknemlige, for bilen stod foran en større renovering. Det fik vi sat i gang og det betød bl.a. en total adskillelse, nye karosseridele og en total nylakering. Men vi fik det hele på plads med hjælp fra vores, fælles ven Kim Reymond fra USA Autodele, som har stor ekspertise i amerikanske klassikere.”fortæller Niels Borum. 

Det var blevet efteråret 2013 og ansøgningsfristen for deltagelse nærmede sig.

“Vi fik fremskaffet de nødvendige papirer og samtidig lykkedes det os også at finde sønnen til Bruno Pozzato, en af de to Oldsmobile-kørere fra løbet i 1954. “

“Han skrev til os, at det ville glæde ham, at vi deltog i den nye version i en bil, som hans far havde deltaget i 1954.” 

“I krig og kærlighed (og motorsport) gælder næsten alle kneb, og hvem ved, måske kunne netop det få os med. Vi fik også via min amerikanske familie opsporet de oprindelige ejere af bilen. De havde ejet bilen gennem generationer, og sidste ejer var en pizzeria-ejer fra Vermont. Ikke særligt ”racing pedigree”-agtigt, men vi kunne da dokumentere bilens historie. 

I marts 2014, hvor organisationen bag Mille Miglia offentliggjorde deltagerne, var Borum, Dalusio og Oldsmobile ikke på startlisten.

Og i 2015 søgte teamet ikke deltagelse, da løbet faldt sammen med 24 timers løbet på Nürburgring, som Niels Borum har deltaget i en årrække (i en moderne racerbil), og som han ikke ville undvære.

Men til 2016-løbet søgte man igen.

“Vi copy pastede alle oplysningerne fra 2014, forudbetaling af deltager gebyret etc., men vi regnede ikke rigtig med, at komme til start.”  

“I starten af denne måned blev startlisten offentliggjort og nærmest pr. rutine og nærmest pr. rutine scrollede jeg listen igennem. Ganske stor var overraskelsen, da Christian og jeg stod på den rigtige liste, og ikke blot var sat på ventelisten,” siger Niels Borum.  

Så hvis man vil noget, og arbejder for det, lykkes tingene af og til.

Mille Miglia finder sted fra d. 19. til 22. maj, og er som navnet antyder på 1000 mil, altså ca. 1.600 km.

Løbet starter og slutter som altid i Brescia og med 4 dags-etaper, over San Remo, Rom, Parma og så tilbage til Brescia, hvor bilerne ankommer søndag d. 22. maj under stor festivitas.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Motorsports update – 2016 (1)

Det skal danske racerkørere lave i 2016 (opdateret)