in

Det skal danske racerkørere lave i 2016 (opdateret)

Dansk bilsport har i snart mange år redet på en succesbølge, og der er intet, der tyder på, at den er ved at ebbe ud.

Tværtimod.

Danmark har fortsat en række store og etablerede navne, der hele tiden bliver suppleret af nye ”up and comings”.

I tilgift producerer dansk karting konstant nye stortalenter.

Målt på befolkningsstørrelse var Danmark i 2015 formentlig verdens bedste motorsportsnation!

De danske topnavne er Kevin Magnussen, Renault, hans far Jan, Corvette Racing, WEC, Nicki Thiim, Aston Martin Racing, WEC, Michael Christensen, Porsche Motorsport, WEC, Marco Sørensen, Aston Martin Racing, WEC, Mikkel Mac, Formula Racing, ELMS og David Heinemeier-Hanson, Proton-Porsche USA, WEC.

I deres baghjul ligger talentfulde Anders Fjordbach.

Han skal i år køre for Phoenix Racing i Europa mest prestigefyldte mesterskab, VLN, på Nürburgring Nordschleife, i en Audi R8 LMS.

Derudover skal han køre World Series by Renault i en SR01 prototype med over 500 hestekræfter.

Det skal han sammen med Dennis Andersen, der har droppet samarbejdet med Martin Jensen, Insight Racing.

En der kan blive rigtigt stor, er verdens måske bedste kartkører de sidste par år, 18-årige Nicklas Nielsen.

Han har som den eneste dansker siden Tom Kristensen og Nicki Thiim indgået en spændende aftale med Audi Sport. I 2016 skal Nicklas koncentrere sig om Audi TT Cup, men indgår i Audis fremtidsplaner i andre kategorier.

Også den tidligere DTC-kører, Patrick Egsgaard, er blandt deltagerne i Audi TT Cup.

En anden tidligere topkører i karting, Europamesteren fra 2010 Nicolaj Møller Madsen, er på plads i det Audi-støttede Phoenix Racing i de fem løb i Blancpain Sprint Series.

Morten Dons bliver i år eneste dansker bag rattet i en Le Mans prototype-racer i et internationalt mesterskab, når han deltager i European Le Mans Series for RLR mSport i Ligier JS P3.

Det unge talent, Mikkel O. Pedersen, har penge til en halv sæson i Porsche Supercup, men tager ikke springet før alle pengene der. Så venter han hellere et år, og kører i stedet i Porsche Carrera Cup.

Der er også sandsynlighed for at få ham at se i Special Saloon Car i et par løb i Danmark.

Benny Simonsen kommer vi garanteret også til at høre meget om i denne sæson, men vi har endnu ikke fået kontakt med ham for at høre om planerne. Vi jagter ham!

Mikkel Jensen er for andet år i træk indplaceret som Mercedes Junior i FIAs EM for Formel 3, og får dermed gratis motorer fra bilgiganten.

Mikkel starter igen for tyske Mücke, og går efter en topplacering i årets mesterskab.

Sjovt at tænke på, at han og Nicklas Nielsen bor ganske tæt på hinanden i en forstad til Aarhus!

Christina Nielsen er i den grad blomstret op i amerikansk motorsport, hvor hun sidste år ubestridt var bedste kvindelige GT-kører.

Det har ført til en aftale om deltagelse i Le Mans for danske Formula Racing, hvor også Mikkel Mac og Johnny Lauersen stiller op.

Også i USA skal Ronnie Bremer køre for DIM Racing i GT-serien PWC, Pirelli World Challenge i Mercedes AMG GT3.

Der arbejdes på, at han køre tre-fire DTC-løb.

Nicolai Sylvest blev sidste år yngste deltager i World Endurance Championship, da han debuterede i  Larbres Corvette i Japan.

Stadig kun 18 år deltager Nicolai i år i langdistanceserien 24H Series sammen med de to garvede Le Mans-vindere Casper Elgaard og Kristian Poulsen fra Massive Motorsport.

Fjerde mand i teamet er Roland Poulsen

Noget af det mest glædelige er imidlertid, at se en håndfuld unge talenter kaster sig ud i den krævende (og dyre) disciplin: international formelsport.

Det handler om:

– Jan Jønck. Deltog sidste år i ADAC Formel 4 i Tyskland, men skifter i år til BARC Formula 4 i England.
– Kasper Larsen. Efter et år i hjemlig Formel Ford skifter nordjyden til NEC Championship for Formel Renault med danske Keo Racing.
– Patrik Mathiesen. Sønderjyden bliver i det engelske, men skifter efter et år i Ginetta Junior til MSA Formula 4..
– Nicolaj Kjærgaard. Esbjergenseren skal som Jønck køre BARC Formula 4 i England.

Casper Røes Andersen. Debuterer i det franske Formel 4-mesterskab. Det mesterskab Lasse Sørensen vandt i 2014.

Lad os lige nævne, at Cato Poulsen i skrivende stund ligger til at vinde Formula Gulf-serien i Emiraterne.

Årets DM i Formel Ford tegner til at blive en spændende med en håndfuld unge kartkørere.  Navne som Frederik Vesti, Mikkel Höyer, Christian Rasmussen, Christian Schandorff m.fl. ventes at udfordre forhåndsfavoritten Daniel Lundgaard; den ældste af de to meget talentfulde sønner af den tidligere rallymester og DTC-kører, Henrik Lundgaard.

DTC har også linet op til en ny spændende sæson. Magnussen, Elgaard og Lind er stjernerne, men mange unge kørere er på vej og kan blande sig i topstriden i år.

Det er Frederik Schandorff, Kasper H. Jensen, Michael Markussen og Mikkel C. Johansen.

Blandt dem, der står helt uden arbejde lige nu er Christoffer Nygaard, Lasse Sørensen og Thomas Fjordbach, der satser på en karriere i erhvervslivet.

Kære læser. Er der nogen, vi har glemt, så skriv endeligt!

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

6 Comments

  1. Og det ser ud til Emil Bernstorff (nå ja – er vel halvt Dansk..) fortsætter i Formula V8 3,5 (tidligere Formula Renault 3,5). Han tester i disse dage med Strakka racing. Emil var vel forventet i GP2 efter 2 sæsoner i Top 5 GP3. Han har dog ikke deltaget i nogle af før sæson testene.
    Mon ikke også F V8 3,5 er en hel del billigere end et GP2 sæde…

  2. Synes det er ringe der ikke står et enkelt ord omkring DST.
    Denne klasse kan ingen komme uden om, da det er en klasse der på blot andet år kan fostre lige så mange kører som DTC. Derud over er klasse spækket med unge talenter, der er 20 biler til start, DST er hurtigere end DTC og sågar meget flottere.
    Klassens gennemsnits niveau er helt sikker højere en DTC, så hvorfor fortjener denne klasse ingen omtale.
    Når der skrives noget skal – sol og måne deles lige, organisationen bag DST er engageret og arbejder hårdt på at lave en rigtig motorsportsklasse i Danmark, med rigtige racerbiler.
    Jeg håber DASU er OBS, og ikke har givet artiklen, da det vil være at gøre forskel på de arbejder der bliver lavet.

Den lange og hårde vej til Mille Miglia

Zenvo får dansk debut som racerbil