Dette syn vil du møde, når du til åbningsløbet i DTC i 2019 kører ind på FDM Jyllandsringen.
For to år siden fik banen ny asfalt, og nu er turen kommet til omgivelserne på Danmarks største racerbane og køretekniske anlæg, som i 2016 kunne fejre 50 års jubilæum.
FDMs ledelse har netop underskrevet en masterplan, der skal gøre anlægget til et endnu mere moderne event- og raceranlæg. Efter hvad Vildmedbiler.dk erfarer, vil der blive investeret omkring 25 mio. kroner i baneanlægget i årene frem.
Den ny eventbygning bliver en udvidelse af den eksisterende, hvilket betyder, at den oprindelige bygning fra 1966 rives ned. Anlæggets mange små bygninger vil efter ombygningen i stedet fremstå som en helhed bygget i et indbydende og moderne design.
Derudover indeholder planen også et nyt ankomstområde, et nyt dommertårn samt etablering af en støjvold.
Repræsentanter for FDM mødes i morgen, torsdag, med de fire største team i DTC for at tale om fremtiden for dansk motorsports kongeklasse, der også i 2019 har Peter Elgaard som promotor.
“Vi har aftalt reglementsfred til og med 2020 sæsonen, men hvad der så skal ske, ved jeg endnu ikke. Det er det arbejde, vi skal i igang med,” siger Peter Elgaard til Vildmedbiler.dk.
“En ting er sikkert, det skal ikke være dyrere at deltage i DTC end det er nu. Kigger vi mod Sverige, så kan vi se, at de forhjulstrukne TRC-biler sket ikke kan tiltrække publikum, så den vej tror jeg lige nu ikke, vi skal gå,” tilføjer Elgaard.
Teamchef hos Stark Racing, Casper Elgaard, har regnet lidt på, hvad det vil koste at køre TCR eller GT4, og han er kommet frem til, at de vil blive omkring dobbelt så dyrt, som det er med de nuværende biler.
“Udover at købe en bil til at køre race i, skal man også investeret i reservebil for at have alle reservedele ved hånden. Og går det galt ved fx et byløb løber omkostningerne yderligere op,” siger han.
GIPHY App Key not set. Please check settings