in

Dansk racerkører får fabrikssæde

Morten Dons skifter i år LMP3-prototypen ud med en Radical SR8 og European Le Mans Series ud med Radical European Master. 

Det kan lyde som et skridt ned på den sportslige front, men for Morten Dons kan det vise sig at være et stort skridt mod en professionel karriere. 

»Det er en stor drøm at blive tilbudt et fabrikssæde, og jeg er både stolt og ydmyg over den tiltro som teamet hos Radical har vist mig. Det er en unik mulighed for mig at bevise, at jeg manden de skal satse på i fremtiden,” siger Morten Dons til vildmbiler.dk.  

Morten Dons kom i Radicals søgelys på grund af sine erfaringer med både Ginetta og LigierLMP3-modellerne fra sine sæsoner i den Europæiske Le Mans Serie.  

Danskeren deltog i 2016 i det engelske Dunlop Prototype Series i en Radical RXC på Snetterton-banen, hvor han vandt i sikker stil. 

Det husker de stadig hos Radical. 

Radical SR8 er fabrikkens top-racer, og Morten Dons betegner den som en mellemting mellem en formel-racer og en prototype. 

Den har samme motoreffekt som en LMP3, men den har mindre hjul og mindre avanceret aerodynamik og er derfor heller ikke så hurtig som den. 

Morten Dons debuterer i Radical European Masteri weekenden på Autódromodo Estoril, der ligger 30 kilometer vest for vest for Lissabon, og hvor der fra1984 til 1996 blev kørt Portugals Grand Prix i Formel 1. 

Den nybagte danske Radicalfabrikskører har kørt på banen en gang i European Le Mans Series. 

“Det er en spændende old-school racerbane, som jeg glæder mig til gensynet med,” siger Morten Dons. 

Han håber også, at der bliver mulighed for at køre et par løb i nogle af de andre mesterskaber under Radical-paraplyen, og at der måske også bliver mulighed for at køre enkelte løb i LMP3 eller LMP2. 

“Jeg er i dialog med et par teams, hvis de kommer i bekneb for en kører,” slutter Morten Dons. 

 

Om Radical SR8: 

Chassis: 2-sædet prototype.

Motor: V8 med 405 hestekræfter. 

Vægt: 725 kg. 

Topfart: 276 km/t. 0-100: 2,8 sekunder. 

Om Morten Dons: 

29-årig racerkører, født og opvokset i Struer. Startede karrieren i gokart, inden han stillede op i det danske Formel Ford-mesterskab, hvor han i 2011 blev Cup-vinder i Zetec-klassen. Herefter gik turen via Ginetta GT5 Challenge i Sverige (2013) over British GT (2014) til European Le Mans Series 

(2015-2017). Se mere på www.mortendons.com. 

Om Radical Sportscars: 

Britisk sportsvognsfabrik, som fokuserer på at bygge trackday- og racerbiler med høj værdi for pengene. Deltog i 2009 i 24H Le Mans i LMP2-klassen. Se mere på www.radicalsportscars.com. 

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Lille BMW med store kræfter

Pas på hvis du køber brugt bil