in

Dacia er årets overraskelse 

Dacia har været den store overraskelse på det danske bilmarked i år.

Mærket med navnet, som ingen turde tage i deres mund for år tilbage, og som i dag stadig ikke klinger helt godt, sælger bedre end importøren havde forventet.

Og jeg havde forventet!

Men der er stadig lang vej, før Dacia bliver omtalt med samme respekt, som de etablerede mærker.

Flere af mine venner kigger stadig vantro på mig, når jeg taler pænt om Dacia. “Det kan du da ikke mene, Dacia er jo gammel teknik og tvivlsom kvalitet,” lyder det.

Og det bliver ikke bedre af, at jeg går i forsvarsposition.

Dacia, der bygges i Rumænien og Marokko, er et lavprismærke, det lægger ingen skjul på, heller ikke den danske importør, og det er ud fra det, den skal bedømmes.

Den er skrabet, men velfungerende!

Det er Renault, det hedder bilen faktisk på flere markeder, der ejer Dacia, og de fleste komponenter er franske.

Hov venner, den havde i nok ikke lige set komme!

Så uanset hvad folk mener, så viser salgstallene, at Dacia er på rette vej. 3000 er der solgt i år, og det er 1000 flere end forventet.

Næste år skulle der ifølge pressechef Søren Hyltoft gerne rulle 4000 nye biler ud i trafikken.

Lad mig lige nævne, at sælger Dacia bedre end Jaguar i England.

Dacias nye liv i Danmark startede med Lodgy, den lille “minibus” med plads til syv personer. Bilen til børnefamilie, der sætter praktiske egenskaber over prestige.

Den er kommet til Danmark i en ny version med lidt mere udstyr end de første på markedet, og det klæ’r den.

De mest sælgende Dacia er crossoverne Duster og det nyeste og mest interessante medlem af familien, Stepway, samt Logan MCV stationcarmodellen.

Knap så godt går det med B-segmentbilen Sandero. Den er for skrabet og for dyr i forhold til konkurrenterne.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Bliv Porsche-pilot for en dag

Dansk podie-drøm tæt på