Citroën er rigtig kommet i forårshumør.
I forbindelse med opdateringen af C3 og C4 forærer de forårskåde franskmænd de danske kunder såkaldte “Upgrade” pakker til henholdsvis 15.000 og 7.000 kr.
På C3 omfatter pakken bl.a. klimaanlæg, tågeforlygter, el-sideruder bag og parkeringssensor bag.
På C4 består pakken af parkeringssensor bag og el-indfoldelige sidespejle.
Begge modeller er blevet opdateret med nye lygter og andre småændringer, C4 også med ny touchskærm, men under motorhjelmen er der sket ting og sager,
PSA-Gruppen, Citroën og Peugeot, har bragt bragt motorerne op til Euro 6-standard, som er gældende fra 1. september i år.
Det betyder renere motorer end nogensinde.
Men uden dig kan målet ikke nås.
Du skal nemlig selv påfylde den væske, AdBlue, der sprøjtes ind i udstødningsluften og renser den lige før den når partikelfilteret.
Den forbehandling fjerner flest muligt af de skadelige stoffer og partikler, uden det går ud over brændstoføkonomien, som det hidtil har været tilfældet.
Og jeg kan love, at du ikke vil glemme at fylde AdBlue på.
For når der er mindre end 2400 km tilbage i tanken, får du en advarsel i form af en blinkende lampe i instrumentbordet og en bip-tone, når du starter bilen.
Med 600 km tilbage i AdBlue-tanken kommer signalet hvert halve minut, og når tanken er tom, kan du ikke starte bilen mere.
Så husk at fylde på i god tid!
Påfyldningen foregår i brønden, hvor reservehjulet tidligere havde sin plads.
Proceduren er et krav fra EU:
En liter AdBlue koster omkring otte kroner.
C3 BlueHDi 100 S&S med Stop&Start har et EU-mix på op til 33,3 km/liter, og udledningen af CO2 er blot 79 g pr. km.
Det betyder en halvårlig grøn ejerafgift på beskedne 120 kr.
Den variant tror Citroën meget på.
Det kan de også roligt gøre, for til en pris på 149.990 kr. eks levering er C3 BlueHDi 100 S&S Seduction Upgrade et godt tilbud.
Det skal lige nævnes, at tilbuddet gælder til og med 15. maj 2015, eller så længe lager haves.
Citroën C4 leveres som nævnt med en ny lyssignatur foran med LED kørelys og baglygter med 3D-effekt.
Hertil kommer en 7 tommer touch-screen med funktioner for radio, telefon og eventuel navigation.
Den er standard på det danske udstyrsniveau 2 (Feel), som forventes at blive så langt det mest solgte herhjemme.
Motorprogrammet omfatter de 3-cylindrede benzinmotorer med navnet PureTech med henholdsvis 110 og 130 hk samt dieselmotorerne BlueHDi 100 og 120 hk.
I samspil med Stop&Start (S&S) og dæk med lav rullemodstand er EU-mix for BlueHDi 100 S&S op til 30,3 km /liter og udledningen af CO2 blot 86 g/km.
Benzinmotoren PureTech 130 S&S med den nye 6-trins automatgearkasse EAT6 har et EU-mix op til 20,8 km/liter og CO2 udledning på 110 g/km.
De tilsvarende tal for samme motor med 6-trins manuel gearkasse er et EU-mix på op til 21,3 km/liter og 107 g CO2 pr. km.
Altså går den længere på literen med automatgear end manuel.
Modelprogrammet 2015 for C4 rummer de to udstyrsniveauer ”Live” og ”Feel”.
Ud over sikkerhedsudstyr som seks airbags og ESP er standardudstyr på ”Live” bl.a. tågeforlygter med svinglys, aircondition, sædevarme for, el-justering af sidespejle, el-sideruder for, fartpilot og hastigheds-begrænser samt splitbagsæde.
For benzinudgaverne starter prisen ekskl. levering for C4 2015 PureTech 110 Live ved 179.990 kr. og for dieseludgaverne ved 186.990 kr. for C4 2015 BlueHDi 100 Live.
En beskeden merpris for diesel.
GIPHY App Key not set. Please check settings