Normalt står den hengemt i München og meget sjældent vises frem.
Men med et kvart århundredes fokus på og lidenskab for BMW fik den østjyske BMW-specialist KOED lov til at låne en af BMW’s mest sjældne biler til at vise frem ved Oslo Motor Show.
Det handler om en V16-prototype af en 2. generation BMW 7-serie (E32).
Da E32’eren blev præsenteret i 1986 med en rækkesekser, vakte den stor begejstring, og selv om en større motor var ventet, var det alligevel en sensation, da 750i med en V12’er blev afsløret året efter.
Det var dog de færreste der forventede, at BMW pønsede på en 7’er med en endnu større motor, men under ledelse af BMW’s motoransvarlige, Dr. Karlheinz Lange, udviklede de to ingeniører, Hanns-Peter Weisbarth og Adolf Fischer, en V16-motor med 408 hk på kun seks måneder.
Da motoren var klar, skulle den naturligvis i en bil, og valget faldt på en gyldenbrun 750iL (lang version, red.), og projektet blev døbt Goldfisch.
Udfordringerne var dog mangfoldige, bl.a. at motorrummet i en 750iL simpelthen ikke var stort nok til en V16, der var hele 31 cm længere end den V12, som i forvejen fyldte motorrummet godt ud.
Den eneste løsning, der ikke krævede en forlængelse af fronten, var at rykke kølerne om i baggagerummet. Og får at få tilstrækkelig luft til dem, blev bilen udstyret med Testarossa-lignende luftindtag på bagskærmene og et stort gitter mellem baglygterne.
Med en acceleration fra 0-100 km/t på seks sekunder og en topfart på 280 km/t havde BMW i sandhed skabt et autobahn-lokomotiv, men desværre var hele pakken hverken praktisk eller eksklusiv, da bilen havde manuel gearkasse, intet bagagerum og et forbrug på fem km/l.
Og da V12-motoren fem år senere ydede hele 380 hk i coupé’en 850 CSi, blev der sat punktum for V16-projektet.
GIPHY App Key not set. Please check settings