in

BILTEST: Vælg Pulsar med omtanke!

0

Du går ikke forkert ved at vælge Nissan Pulsar som din ny familiebil.

Men du skal vælge med omtanke, for den dyreste er ikke det logiske valg i dette tilfælde.

Ugens testbil, den topudstyrede til 351.000 kr., havner i en prisklasse, hvor der er rigtig meget at vælge imellem – og bedre valg!

Du skal kigge i stedet kigge nedad, ned på den billigste turbobenzin med 115 heste, pænt udstyr og til en flot pris på 214.000 kr. – alt iberegnet.

Her står Nissan Pulsar langt stærkere, og pladsen, køregenskaber og kvaliteten er den samme.

Selv i den dyreste udgave matcher Pulsar ikke de mere sportslige biler i klassen, men den vinder på omgængelighed, støjsvag fremfærd, behagelig affjedring og brugervenlighed – dermed mener jeg stor rummelighed ved bagsæderne og fin bagageplads.

Pulsar kører som de fleste ønsker en bil skal køre i daglig brug.

Skal det være lidt sjovere, er det en bil som fx Ford Focus og Mazda3, du skal kigge efter.

Nå, men tilbage til testbilen, Tekna, den med hele udstyrspakken.

Pulsar er bygget i samarbejde med Renault, den står på en Nissan platform, men er med Renault-motor, her en 1,5 liter turbodiesel med 110 hestekræfter.

Et stærkt vanedannende maskineri, kraftfuld, blød motorgang og lavt støjniveau.

11,5 sek. til 100 og 190 km/t. på toppen er heller ikke at kimse af.

Nissan Pulsar er en bil, der er som skabt til de lange ture.

Pulsar har et klassisk hatchback-karrosseri plus næse fra den storsælgende SUV, Qashqai – robust og pæn uden at være prangende.

Indvendigt er den meget brugervenlig. Førerpladsen er i top, instrumenterne sidder, hvor de skal, og så er der som skrevet masser af  plads bagi – men kan faktisk sidde med benene over kors.

Nissan har dog ikke været helt heldig med sædehynderne i bagsædet. De er meget flade og yder ikke optimal støtte på de lange ture.

Og lad os så lige taget et kig på sikkerheden. Her får Pulsar topkarakteren fem stjerner, bortset fra den billigste Visia-udgave, der kun får fire. Den har nemlig ikke automatisk nødbremse som standard, så er du meget sikkerhedsfikseret, så vælger du den fra.

Testbilen var med den fulde sikkerhedspakke, der bl.a. omfatter vognbaneassistent og advarsel om biler i den blinde vinkel og andre avancerede sikkerhedsdetaljer.

På det punkt står Nissan stærkt.

Pulsar bringer ikke noget radikalt anderledes ind i det stærkt konkurrenceprægede C-segment, men det lover Nissan heller ikke.

Og du bliver nødt til at beundre den for sin enkelthed.

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Nissan Pulsar 1,5 dCi Tekna: [/highlight]

Pris: 306.900 kr. (Fås fra 214.000 kr.)

Motor: 4 cyl., 1,5 liter, turbodiesel, 110 hk.

Transmission: Seks-trins gearkasse. Forhjulstræk.

Præstationer: 0-100 km/t: 11,5 sek. Topfart: 190 km/t.

Forbrug: Fabrikstal: 27,8 km/l. Forbrug i test: 19,9 km/l. 110 gram CO2/km.

Mål og vægte: L/B/H: 439/177/152 cm. Bagagerum: 385/1395 liter. Egenvægt: 1300 kg. Tilladt trailervægt: 1200 kg.

Årlig grøn ejerafgift: 580 kr.

Airbags: Seks

Sikkerhed: Fem stjerner.

Garanti: (rust/mekanik): 12/3 år

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Standardudstyr Tekna: [/highlight]

Klimaanlæg, fartpilot, fjernbetjent centrallås, el-ruder for, el-spejle, varme i forsæder, multijusterbar førerplads, splitbagsæde, rat med betjening af radio og fartpilot, USB og AUX-stik, kørecomputer, dæktrykmåler, regnsensor, nøglefri betjening, LED-lygter, 17″ alufælge, bakspejl med automatisk nedblænding plus NissanConnect, der omfatter Integreret navigationsanlæg med 5,8” touchscreen, DAB-radio og parkeringskamera.

Se alle udstyrsdetaljer på: www.nissan.dk

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Citroën også årets campingtrækker 

BMW 1-serie fræk og sparsommelig