in

Bilister: Nej tak til selvkørende biler

Vi kan lige så godt vænne os til det; de selvkørende biler kommer! 

Det er bare et spørgsmål om hvornår.  

Verdens største bil- og teknologivirksomheder investerer enorme summer i den selvkørende teknologi, så de tror på teknikken, der overflødiggør bilisternes indsats. 

Danske bilister står dog ikke klar med åbne arme til at tage imod bilerne, der kan køre selv. 

Det viser en ny befolkningsundersøgelse lavet for Mercedes-Benz Danmark af Userneeds’ Danmarkspanel. 

Den fortæller, at 45 pct. er utrygge ved fremtidens selvkørende biler, og at 59 pct. er bekymrede for sikkerheden. Et flertal fortæller også, at de næppe vil købe en selvkørende bil, når de får muligheden. 

For Mercedes-Benz indeholder undersøgelsen en række ganske interessante tal, fordi den slår fast, at rigtig mange danskere er opmærksomme på, at udviklingen af selvkørende teknologier går rigtig hurtigt i disse år.

Samtidig viser undersøgelsen en helt naturlig utryghed ved tanken om selvkørende biler på vejene. Dels er medierne gode til at fortælle historien, når der sker uheld i test, men det handler nok primært om, at de selvkørende biler indvarsler en helt ny form for mobilitet, som vi har svært ved at forestille os i dag.

Derfor forventer Mercedes-Benz også, at utrygheden vil falde i takt med, at de biler vi kører i bliver mere og mere teknologisk avancerede. For det er vigtigt at huske på, at overgangen til selvkørende biler er en glidende overgang. Og en udvikling, der har været i gang fra Mercedes-Benz for mere end 20 år siden, som de første introducere ESP. (det system, der sikrer, at bilen ikke skrider ud under opbremsning og acceleration og modvirker akvaplaning).

En udvikling som fortsætter med introduktionen af adaptiv fartkontrol og vejbaneassistenter. Så på den måde bliver vi vænnet til at bilen hjælper os mere og mere med at køre sikkert og korrekt.

 

Om undersøgelsen

Mercedes-Benz Danmark har gennemført en befolkningsundersøgelse af danskernes syn på selvkørende biler via Userneeds Danmarkspanel i perioden 1. – 12. juni 2018. Analysen baserer sig på 2009 webinterviews af 18-75-årige. Undersøgelsen er udsendt repræsentativt i forhold til køn, alder, region og uddannelse. Fuld repræsentativitet på de fire baggrundsvariable er sikret ved efterfølgende vægtning.

Kilde: Mercedes-Benz Danmark via Userneeds Danmarkspanel, 1. – 12. juni 2018

……

Der er seks niveauer for biler, der kan selv. Vi er nået til niveau 2 og Niveau 3 er ikke lige om hjørnet. 

Niveau 0: 

Bilen kan overhovedet ikke køre selv. Den skal køres af dig.

Niveau 1: 

Hjælp til føreren: 

Bilen har et assistentsystem, som enten kan styre bilens bevægelser frem og tilbage eller til siderne. Det kan fx være en adaptiv fartpilot, som selv tilpasser afstanden til den bil, der kører foran.  

Niveau 2: 

Delvist automatiseret kørsel. 

Bilen har assistentsystemer, som både kan styre bilens bevægelser frem og tilbage og til siderne. Det kan fx være kombinationen af en adaptiv fartpilot og lane assist, der kan holde bilen i midten af vejbanen. Selvom føreren så i princippet kan slippe rat og pedaler, er det stadig førerens opgave at være klar og gribe ind, hvis det er nødvendigt. 

Niveau 3: 

På niveau 3 skal føreren ikke længere overvåge bilen hele tiden, men kan i stedet sidde og læse en bog. Føreren skal dog stadig være klar til at overtage kørslen med et passende varsel, hvis bilen beder om det. Audi arbejder med et varsel på ti sekunder i deres nye A8, der står til at blive den første niveau 3-bil i kommerciel handel. 

Niveau 4: 

Bilen kan køre helt selv på særligt udvalgte eller programmerede ruter. Volvo menes at have biler på niveau 4 parat til salg i 2021. 

Niveau 5: 

Her er rat og pedaler er ikke længere nødvendige, for bilen kan køre selv under de samme betingelser, som et menneske vil kunne køre bilen. Her snakker vi om 2030. 

Kilde: www.udenhaender.dk 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Thiim og Marco får tiltrængt hjælp

Fræk Alfa Romeo bliver skrottet