Audi har for første gang i mærkets 25-årige historie med RS-modeller introduceret en stor SUV-coupe med gener fra en ægte high-performance sportsvogn.
Den hedder RS Q8 og kombinerer kræfterne fra en RS-model med elegancen fra en coupé og fleksibiliteten fra en SUV.
Hjertet er en otte-cylindret biturbo-motor med 600 hk og 800 Nm.
Audi Sport har dog ikke kun tænkt i præstationer i udviklingen af bilen, men også i effektivitet.
Derfor er RS Q8 udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet, og med sin remstartergenerator kan den genvinde op til 12 kW strøm til et lithium-ion-batteri.
Som et resultat kan den rulle i op til 40 sek. med motoren slukket ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t. Under delvis belastning og ved lave hastigheder har Audi RS Q8 desuden cylinderfrakobling, der yderligere forbedrer effektiviteten.
RS Q8 introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. I Tyskland starter prisen fra 127.000 euro.
Highlights:
- 600 hk, 800 Nm, 0-100 km/t på 3,8 sek.
- 4.0 V8 benzinmotor med biturbo
- Mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet og med remstartergenerator
- Cylinder on demand (COD)deaktiverer cylindrene 2, 3, 5 og 8
- quattro permanent firehjulstræk
- 8-trins tiptronic
- hjulselektiv momentstyring og quattro sport differential (ekstraudstyr) forbedrer vejgreb, stabilitet og dynamik
- adaptive air suspension sport giver stor spredning mellem comfort og dynamic indstillingerne i Audi drive select
- firehjulsstyring giver øget stabilitet ved høj hastighed og øget agilitet ved lav hastighed
- RS Matrix LED-forlygter med RS-animation og dynamisk blinklys
GIPHY App Key not set. Please check settings