in

TEST: Renault Kadjar 

Danmarks mest solgte SUV, Nissan Qashqai, har fået en konkurrent.

Fra egne rækker, endda!

Renault Kadjar hedder den

Begge er undfanget i Europa, og teknisk er de næsten ens.

60 pct. af delene, dem du ikke kan se, har de to fætre til fælles.

Men de to SUVer udtrykker noget forskelligt.

Hvor Nissan har valgt et stramt offroad-look til Qashqai, har Renault klædt Kadjar på som en nobel stationcar.

Klogt, for så er der noget at vælge imellem.

Jeg ville vælge Qashqai på grund af udseendet.

Men smag er heldigvis forskellig!

Prismæssigt lå fætrene tæt på hinanden, da Kadjar blev præsenteret for kort tid siden, men det varede kun i et døgn.

Så smed Nissan en bombe, der bankede prisen på Qashqai 20.000 kroner ned for den billigste model.

Renault skulle ikke komme og ødelægge Qashqai’s position som den suverænt mest solgte SUV på markedet,” lød det fra Nissan.

Av, av, av!

Men Renault skal nu nok klare sig alligevel, selv om den aldrig når Qashqais succes.

Renault har udviklet sig til et stærkt brand med mange flotte modeller, høj kvalitet og en stærk teknik.

Takket være samarbejdet med Nissan.

Vi har på Vildmedbiler.dk testet Kadjar i billigste udstyrstrim, Life, med 1,5 liter, 110 hestes  dieselmotor.

Pris 280.900 kr.

Udover det udvendige og indvendige design er den “store” forskel på de to fætre pladsen i bagagerummet.

Kadjar et syv cm længere end Qashqai, og det giver ekstra 42 liter til bagagen.

Lidt har også ret!

Kadjar kører som Qashqai behageligt og støjsvagt. Man føler sig fra første kilometer tryg i dens selskab, selv om det ind imellem kan give nogle udfordringer at finde en p-plads, hvor man kan åbne dørene og komme ud.

Men det vænner man sig til. Altså at finde en passende størrelse parkeringsplads

Kadjar er som Qashqai en praktisk familiebil.

Man sidder højt, ind- og udstigningen er let og det er smertefrit at få et barn ind i autostolen.

Kørestillingen er god, og den digitale instrumentering er nem at betjene.

Kabinen er lidt kedelig i forhold til Qashqai, og materialekvaliteten heller ikke på fætterens niveau.

Kadjar bliver den hurtigt god ven med pengepungen. For med fornuftigt kørsel kan man køre omkring 25 km/l.

Fabrikken siger 26,3, men tro ikke på dem!

Motoren er støjsvag, det er Renault-motorer generelt, og med et drejningsmoment på 260 Nm er der fin kraftoverskud.

Sikkerhedsmæssigt er der lidt forskel på Kadjar og Qashqai, men begge har fået de maksimale fem stjerner i Euro NCAPs crashtest.

Og komfortudstyret omfatter selvfølgelig aircondition, elektronisk bremse, hillstart, elruder for og bag, radio med bluetooth.

Køreegenskaberne er ikke dynamiske, men fine og de vil let kunne tilfredsstille selv en frisk bilist.

Affjedringen kan der  efter en grundig test sættes en lille finger på, men almindelige bilister vil næppe opfatte det på samme måde.

Kadjar kører bare, højt hævet, let, behageligt og sikkert.

 

 

 

Teknisk data Renault Kadjar 1.5 Dci Life
Pris: 280.900 kr.

Motor: 4 cyl., turbodiesel, 1,5 liter, 110 heste, 260 Nm.

Brændstoføkonomi: 26,3 km/l ved blandet forbrug. Euro6-norm. Co2-udslip: 99 g/km.

Præstationer. Tophastighed: 182 km/t. 0-100: 11,9 sek.

Mål og vægt: L/B/H: 444,5/184/161 cm. Akselafstand: 265 cm. Køreklar vægt: 1469 kg. Max. Anhængervægt: 1450 kg.

Bagagerum: 472-1478 Liter.

Se flere data på: Renault.dk.

Og hvis du vil sammenligne Kadjar med Qashqai, så gå også ind på Nissan.dk.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Mikkel Mac stopper i Supertourisme

Fiat spiller med musklerne