in

Skodas rallybombe på dansk grus

Kristian Poulsen er en alsidig racerkører.

Han har kørt rally på højt europæiske plan, han har vundet VM i standardvogne for privatkørere og han har to sejre på sit CV.

Men nu vender han tilbage til dansk rally.

Dog kun for en enkelt dag.

Han stiller op i Trilum Rallyshow i Fårvang den 7. august i en spritny fabriksbygget Skoda Fabia R5.

En fantastiske bil, der allerede i sin første sæson på den internationale scene har gjort det imponerende med flere sejre.

Det er hollandske Erik Wever, der har gjort besøget i Danmark muligt.

Han lever af at leje rallybiler ud til kørere over hele Europa. Det er også hos ham Esben Hegelund har lejet sin Ford Fiesta WRC

Poulsen og Wever kender hinanden fra de gode gamle rally-dage, og da Wever skal have kørt shake-down på Skodas ny fantastiske Fabia R5, tilbød han at komme til Fårvang med den.

“Det er meningen, jeg skal køre et heat og Wever et andet,” fortæller Kristian Poulsen til vildmbiler.dk. 

For rally-entusiaster er der nu et ekstra incitament til at køre til Fårvang, for det hører desværre til sjældenhederne, at en så potent fabriksbil folder sig ud på dansk grus.

Efter opvisningen i Fårvang skal Skoda’en hjem til Holland og gøres klar til Rally Deutchland.

Kristian Poulsen glæder sig meget til igen at køre på grus, for rallysporten står ham meget nær.

Så meget, at han har besluttet sig at køre Monte Carlo Rally og langditanceløbet Dakar Rally inden hjelmen skal hænges på hylden.

Og det er bare at finde tiden til det, for Erik Wever har biler til det hele.

 

 

Car:

base car ŠKODA Fabia 3rd generation
length 3 994 mm
max. width 1 820 mm
min. weight 1 230 kg
bodyshell modified for 4×4 drivetrain
safety roll-cage

Engine:

turbocharged 4-cylinder 1 620 cm3
direct injection
max. power 205 kW
max. torque 420 Nm

Drivetrain:

4×4
5-speed gearbox
manual sequential shifting
mechanical differentials (front and rear)

Suspension:

McPherson front and rear
brake discs tarmac Ø 355 mm / width 32 mm
gravel Ø 300 mm / width 32 mm

Electronics:

engine control sensors only

Fuel system:

special fuel tank volume 82.5 l
consumption 0.6 l/km SS

Rims:

tarmac 8‘x18‘ – min. weight 8.9 kg
gravel 7‘x15‘ – min. weight 8.6 kg

Tyres:

Michelin

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Lille Fiat til den store familie

Jaguar mishandler deres ny crossover