Er du også vild med biler, og mener du at være født til at køre bil, så kig lige med her.
Den engelske motor journalist, Jethro Bovingdon, fra det engelske Evo Magazine, har været i Maranello for at teste Ferrari 458 Speciale og forgængeren 458 Italia, på bane og i bjergene uden for.
Glæd dig, og indrøm, at du måske stadig har lidt at lære.
Jethro Bovingdon fyrer den helt vildt af, og giver den efterfølgende fem lysende stjerne.
www.vildmbiler.dk har ikke været bag rattet iFerrari 458 Speciale (endnu), så her er hvad fabrikken selv skriver om den:
Filosofien bag 458 Speciale er at tilbyde det absolut ypperste værktøj til en tur på en racerbane eller på en snoet landevej.
Ikke alene var det målsætningen, at 458 Speciale skulle være intens, sjov og ekstremt højt ydende, bilen skulle også være tilgængelig for alle, som kører den.
Gennem brug af banebrydende højteknologi har Ferrari skabt en bil, som er sikker at køre, – også når det går meget stærkt (og sidelæns). 458 Speciale bruger 3 sekunder fra 0 – 100 km/t og klarer Pista di Fiorano på 1.23,5 sek., hvilket er ca. halvandet sekund hurtigere end en Ferrari Enzo Ferrari.
605 hk ved 9.000 o/m. og 540 Nm er ekstremt for en 4.5 liter motor uden trykladning. Effekten er opnået ved brug af et nyudviklet indsugningssystem, nye knastaksler og nye stempler i forhold til 458 Italia. Med en kompression på 14:1 har det også været nødvendigt at omprogrammere indsprøjtning og tænding. Dybere nede i V8’eren findes en redesignet krumtap, nye lejer samt DLC-behandlede komponenter – en metode til at nedsætte den indre friktion..
F1 er kendt for verdens mest avancerede aerodynamiske løsninger, og ingeniørerne overgår sig selv og hinanden for at finde det bedste kompromis mellem downforce og vindmodstand. Hos Ferraris afdeling for gadebiler er man ikke styret af et reglement, og derfor har det været muligt at arbejde videre med aktive aerodynamiske løsninger, som blev introducere med F12berlientta, og som er forbudt i F1.
Foran har 458 Speciale to aktive ”finner”, som er lukkede ved lave hastigheder og således leder luft ind til kølerne. Finnerne åbner ved 170 timen, hvorved luftmodstanden reduceres. Ved 220 km/t aktiveres en tredje, horisontal finne, som øger downforce på bagakslen med 20 pct.
Også de karakteristiske finner foran baghjulene øger downforcen, og det samme gør en større og mere effektiv diffuser. Også bag til har 458 Speciale to aktive finner, som styres v.h.a sensorer og en avanceret algoritme, der beregner finnernes optimale position m.h.b på at opnå høst mulig downforce og mindst mulig luftmodstand på én gang. Teknologien med de aktive finner er patenteret af Ferrari.
Traction control og ESC-systemer blev oprindeligt opfundet for at gøre kørslen mere sikker. Takket være Ferraris erfaringer i F1 videreudviklede man systemerne, så de i dag også gør bilerne hurtigere. Ferraris nyeste udgave af F1-Trac-systemet er så raffineret og effektivt, at selv professionelle racerkørere ikke kan matche det, når der køres mod stopuret. I 458 Speciale er et nyt system – Side Slip Angle Control (SSC) tilføjet. Systemet fungerer ved at sammenligne inputs fra en række sensorer vedr. sideværts acceleration, ratudslag, hastighed, vejgreb samt niveau af overstyring med indprogrammerede referencedata. På den måde kan bilen ”regne ud” hvordan motorens kræfter distribueres mest optimalt til hjulene med henblik på at lave et optimalt og kontrolleret power slide. Det hele styres af Manettino-knappen på rattet, og alle systemer kan deaktiveres helt.
Som den ultimative track day – bil tilbydes 458 Speciale med et avanceret telemetrisystem, som det kendes fra motorsportens verden. GPS-teknologi lagrer systemet alle detaljer om køreturen – f.eks en baneomgang – og sammenligner med den optimale kørsel. Efterfølgende vil bilens Virtual Track Engineer fremstille en analyse, som kan læses på kundens laptop eller iPad. Chaufføren kan således eksempelvis sammenligne egne bremsepunkter med de optimale bremsepunkter. Og bremsepunkterne ligger senere end normalt, da 458 Speciale er udstyret med HT2-bremserne, som ellers kun findes på LaFerrari. Denne teknologi gør bremserne yderst effektive (100 km/t – 0 på 31 m), meget varmeresistente men også lettere end andre CCM-bremsesystemer.
Del oplevelsen med dine venner. Den kan de garanteret også lære lidt.
GIPHY App Key not set. Please check settings