in

Første test: Renault Zoe tog r…. på mig!

For fem år siden troede jeg ikke helt på biler med elmotor! Jo, en gang langt ude i fremtiden.

Men jeg er blevet klogere!

Batteri-teknikken udvikler sig med hastige skridt, og nogle få elbiler har nu en rækkevidde, der gør dem egnet til at løse transportbehovet for de fleste familier.

En af de ny-interessante er 2017-udgaven af Renault Zoe, som jeg har haft fornøjelsen af at teste i Portugal, fra Lissabon til den mondæne ferieby Cascais og op langs atlanterhavskysten til den betagende middelalderby Obidos.

Motorveje, bjergveje og almindelige landeveje. Den perfekte testrute.

Jeg fik den ny titaniumgrå Zoe udleveret i Aeroporto da Portela, syv kilometer fra Lissabons centrum.

Det ny store 41 kWh batteri var ladet helt op med strøm til 300 kilometer blandet kørsel.

Under super-optimale forhold er rækkevidden ifølge Renault hele 400 kilometer!

Dermed har den ny Zoe dobbelt så lang rækkevidde som forgængeren med 21 kWh batteri.

Nå, men ud på testruten.

Jeg kører friskt til, Zoe skal vise hvad den virkelig kan præstere. Min co-driver, elbil-nørden Ebbe Sommerlund, mener det med frisk til er en underdrivelse.

Efter nogle kilometer på landevej, rammer vi bjergene, op, ned, skarpe sving og korte lige stræk.

Zoe bliver ikke skånet. Svingene angribes aggressivt, bremserne arbejde og motoren præsterer uden at sige en lyd.

Zoe tager r…. på mig!

Den kører som en “almindelig” bil med en konventionel motor med 92 hestekræfter.

Den bremser fint ind i svingene og den trækker flot ud af dem. Takket være et moment, der konstant er til rådighed.

Det er en sand fornøjelse. Jeg trækker alle de nedsættende udtalelser om mindre elbiler tilbage.

Dem til hr. og fru Jensen.

Jeg er helt tryg ved Zoe med den lange rækkevidde. Ikke på et eneste tidspunkt tænker jeg; “bare vi nu har strøm til at nå frem til destinationen.”

Da vi kørte i “mål” efter 161 kilometer udfordrende vej, var der stadig strøm til 135  kilometer med samme kørselsmønster.

Omsat i procent var der 45 pct. batterikapacitet tilbage.

Det dur!

Vi bliver i Obidos natten over og får udleveret vores Zoe proppet med strøm til turen tilbage til Aeroporto da Portela.

Lidt landevej, men ellers motorvej. Klampen i bund, 140 km/t., Zoes topfart, og stadig masser af strøm i “tanken”, da vi nåede frem.

Jeg er blevet kureret for rækkevidde-angsten!

Kun om vinteren, når kulden lægger sig over Danmark, vil jeg være en lille smule bekymret, for så falder rækkevidden til 200 kilometer.

Renault Zoe er en rigtig smart minibil med frække alufælge og en flot kabine.

Prisen på den en ny 41 kWh Zoe er 282.900 kr. for Life-versionen og 301.900 kr. for den højtudstyrede Intens.

Begge priser er inklusiv batteri og en wallbox, der giver den bedst mulige opladning derhjemme.

I det offentlige rum findes der bl.a. langs motorvejsnettet en række hurtigladestandere, hvor man kan “tanke” op på to timer og fyrre minutter.

For at få maksimal glæde af en elbil skal lade-faciliteterne være på plads derhjemme, og du skal vide, hvor du kan lade op, hvis du får brug for strøm på den lange køretur.

Tidligere skulle man lease batteriet til Zoe 22 kWh, men det er slut nu. Ønsker man at opgradere bilen fra 22 kWh til 41 kWh er prisen omkring 80.000 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Så er Toyota også klar til VM i rally

Mere dansk dynamit i 24H på Daytona