in

Test: Nuttet, sød, fræk!

Twingo er anderledes, meget anderledes end konkurrenterne. Den har nemlig motoren bagi og træk på baghjulene.

Man bliver mødt af glade mennesker og sjove kommentarer, når man stiger ud af den ny Renault Twingo. Alle synes godt om den kække franskmand, der efter interessen at dømme ville have været en stærk konkurrent til Fiat 500, hvis den var kommet rettidigt.

Men det gjorde den nu engang ikke, og derfor står den lidt alene midt i et minefeltet af små biler, der sælges som ugens tilbud!

Så er det jo godt at være nuttet, sød og fræk.

Twingo er anderledes, meget anderledes end konkurrenterne. Den har nemlig motoren bagi og træk på baghjulene. Og selvom der ligger en 3-cylindret motor i bagagerummet, er der alligevel blevet plads til et par kufferter og tasker.

Helt konkret er bagagerummet på 190 liter, og det er mere end trillingerne og konkurrenterne Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 kan prale af!

Når nu motoren er lagt hen bagi, ville mange sikkert have forventet et mindre bagagerum foran, men nej, her er der “bare” plads til batteri, sprinklervæske og kølervæske.

Fronthjelmen kan da heller ikke åbnes, som vi kender det fra andre biler. Den kan bare trækkes lidt fremad, så det er let at komme til teknikken.

Konstruktionen med motoren bagi og nede under bagagerumsdækslet har gjort det muligt for Renault at gøre bilen 10 cm korte end forgængeren og samtidig få mere kabineplads.

 

Ugens testbil er udstyrsvarianten Expression til 115.200 kr. Af det beløb er 12.800 kr. ekstraudstyr. (Se vedstående liste).

Til den pris får man en god, men også dyr bybil. Et friskt køretøj, der drejer på den berømte femøre, som er letkørt og ikke fylder meget i parkeringsbåsen.

At den er 5-dørs og dermed har mindre døre, giver også point i karakterbogen. Den er nemlig let at komme ind i og ud af, selv om pladsen er trang. Og det er let lige at smide indkøbene ind på bagsædet.

Man sidder også godt i Twingo, og udsynet er fremragende. Forsæderne er gode, kørestillingen god og instrumenteringen overskuelig.

Den er også veludstyret, i testversionen, til det forskelligartede danske klima. Den har komfortudstyr som aircon, læderrat, el-spejle med varme og sædevarme. Det luner.

Køreegenskaberne er trods hækmotoren og baghjulstrækket gode, overraskende gode. Ved bykørsel mærker man ikke, hvor trækkraften kommer fra, og på de små snoede veje boltrer den sig som en fisk i vandet.

Men Twingo har også sine svagheder. Den er meget vindfølsom, motoren mangler moment og så er den lidt støjende.

Kører man efter gearindikatoren, og det skal man jo, når der skal spares på de dyre dråber, brummer motoren voldsomt, så snart der trædes lidt på speederen.

Det irriterede mig, for det har jeg ikke opleveret i andre mikrobiler!

Jeg testede Twingo i en uge med stærk blæst, og det gav mig et par forskrækkelser. Selvom modellen er udstyret med et elektronisk system, der skal kompensere for slinger i valsen, når et vindstød slår til, opførte den sig ikke særligt stabil.

Og nogle gange lød der et voldsomt ”puff” fra undervognen, når vinden rigtig fik fat. Mit bedste råd til nuværende og kommende Twingoister: Kør ikke for stærkt, når det blæser kraftigt!

Twingo er med 3-cylindret motor med 70 heste og et moment på 91 Nm fra 2800 o/m. Den kører ifølge fabrikken 23,8 km/l, men vores måling nåede kun lige over de 20 km/l.

Motoren er en Euro 6-version, og dermed opfylder bilen den nyeste miljønorm.

Nogen sprinter er Twingo ikke, men det har jo heller ikke den store betydning for en bil, der bedst boltrer sig i bybilledet. 0-100 på 14,5 sek. og 151 km/t. på toppen er de klare fakta.

Sikkerhedsmæssigt er den ny Twingo klædt godt på.

Den opnåede fire stjerner ud af fem mulige, og Euro NCAP-testen viste, at placeringen af motoren bagi ikke er et problem for sikkerheden.

Twingo er på den måde et sikkert valg i mikrobilsklassen, mener FDM.

Spændende bliver det at se, om folk “bare” synes, at den er nuttet, sød og fræk. Det vil salgstallene snart afsløre!

 

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Fakta om Renault Twingo Expression:[/highlight]

Pris: 115.200 kr.

Uden ekstraudstyr: 102.400 kr.

Modellen fås fra: 89.900 kr.

Særligt kendetegn: Motor bagi

Motor: 3-cyl. 999 cm, 70 hk ved 6.000 o/m, 91 Nm ved 2800 o/m.

Gearkasse: 5-trins

Præstationer: 0-100 km/t. Topfart: 151 km/t.

Køreklar vægt: 940 kg. Tilladt totalvægt: 1360 kg. Påhæng ikke muligt

Sikkerhed: Fire stjerner ud af fem mulige

Energiklasse: A+

Halvårlig grøn ejerafgift: 290 kr.

 

[highlight background=”#333″ color=”#fff”]Standardudstyr:[/highlight]

Fire airbags, ESC, ABS, nødbremse-assist, Isofix på passagersæde, bakkebremse, stop/start, fjernbetjent centrallås, el-ruder foran og mere.

Særligt udstyr på testbilen (Expression):

Aircon, læderrat, splitbagsæde, Isofix på passagersæde, sædevarme, el-spejle med varme, højdejusterbart førersæde, metallak, flytbar opbevaringsrum, soundpakke og parkeringssensor.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

One Comment

  1. Ja den er desværre meget vindfølsom – så man skal virkeligt passe på i blæsevejr og især vindstød. Jeg har også ved flere lejligheder når vi eks i blæsevejr har passeret en modkørende lastbil, set at alle lamper der kan lyse rødt – lyste rødt, som om bilen gik helt ud i et split-sekund. Men borset fra det er en rigtig fin bil der er nemt at komme rundt med – vi synes den er rimelig lydløs.

Skift til vinterhjul

SCC-klassen følger DTC