in

Le Mans har mistet lidt af magien

Efter at have fulgt Le Mans i 15 år som reporter – og Tom Kristensen fra debutant til legende – var det med stor spænding, jeg satte mig sofaen for at følge den 83. udgave.

Uden Kongen af Le Mans.

Det gode varer sjældent evigt, så når legende blot spillede rollen som Grand Master, glædede jeg mig til at se de fire store fabriksteam, Audi, Porsche, Toyota og Nissan kæmpe mod hinden.

Og selvfølgelig til at følge de mange danske GT-kørere.

Men jeg må tilstå, at løbet ikke fængede mig som tidligere.

Dansker-magien var væk.

Der var ingen Tom at følge og føle med.

Audi og Porsche gav os et fantastisk show, men det tænder ikke rigtigt, når der ikke er en dansker med i en af bilerne.

Dansker-klassen, GTE Pro/GTE Am, kunne heller ikke få mig op af stolen.

Jan Magnussen kom slet ikke til start, Michael Christensen tabte en tredieplads på grund af defekte støddæmpere, Dane-Train, Nicki Thiim, Marco Sørensen og Christoffer Nygård, havde en podieplads i sigte, men tabte fem omgange på grund af en defekt servopumpe, og Kristian Poulsen måtte udgå med en revne i gearkassen.

Kampen om årets trofæ blev hurtigt skåret ned fra fire til to mærker.

Nissan kom aldrig ind i kampen. Det ny koncept med frontmotor og forhjulstræk var en katastrofe og må sende alvorlige dønninger ind i direktionsgangene i fabrikkens japanske hovedkvarter.

Her har man ikke lyst til at blive til grin!

Den anden japanske bilproducent, Toyota, vandt verdensmesterskabet sidste år, så jeg forventede meget fra dem.

De havde en dårlig kvalifikation, men det kunne skyldes flere ting. En af dem, at de kørte med en anden strategi end sidste år, hvor det var flat-out fra starten.

Måske ville de køre lidt defensivt og lade holdbarheden føre dem til tops.

Men allerede i starten af løbet blev det afsløret, at de bare ikke have speeden. De kom derfor ikke til at spille den ventede rolle.

Tilbage var der så de tyske søstermærker, Audi og Porsche, og det kan nok være, at de lagde venskabet på hylde – i 24 timer.

Det blev en vidunderlig fight med skiftende føringer til de to mærker.

Og vinderen blev overraskende Porsches tredjebil med Tady, Hülkenberg og Bamber.

De to sidstnævnte rookies.

Det var den bil Michael Christensen var i spil til.

 

Hvad mener du om årets Le Mans?

What do you think?

Written by Steen Nielsen

5 Comments

Leave a Reply
  1. Selvfølgelig er vi blevet forvænt med TK. Men det var nu stadig et godt og spændende LeMans. Farten i the DaneTrain viste jo med al tydelighed, at uden problemer var de havnet i top 3 og sikkert vundet.

  2. Der var jo den 83 udgave som blev kørt i weekenden.

    ….Nissan kom aldrig ind i kampen… husk lige på at de kørte uden hybrid og derfor kun havde træk på forhjulene. Giv den nu lige en chance.

    Det er synd for dig at du syndes “Dansker-magien er væk” Jeg har fulgt LM tæt i 18år og var faktisk overrasket over hvor ‘lidt’ jeg savnede Tom.
    Le Mans er bare fedt, med eller uden Tom, Jeg var mere ked af at Jan ikke kom til start.

  3. Hvordan pokker kan man rapportere Le Mans i 15 år uden at fatte en bjælde af de præmisser der gælder for kørere, teams og udstyr i et 24 timers udholdenhedsløbs ?!? Var det ærgeligt at de danske deltagere var ramt af så mange problemer ? Ja for pokker! Det ændrer ikke på det faktum at der blev kørt super (overraskende) tæt løb mellem Porsche og Audi i LMP1 og at der konstant var fede kampe i GTE-Pro OG AM, samt at de “danske biler” viste stort potentiale – Nicki Thiim som hurtigste GT-kører overhovedet og med Audi som arbejdsgiver er da fantastisk!

    Le Mans har ikke mistet magien, Vild Med Biler “journalisten”, Steen Nielsen har tabt sutten!

  4. Det er det bedste løb, som jeg kan huske tilbage på, men det havde jo været fantastisk hvis der havde været nogle “kopper” med danske navne på.

  5. Jeg tror bare, at vi må erkende, at meget af det Steen laver er præget af egne holdninger. Indlæggene på siden, for nyheder kan man ikke altid kalde det, må vist mest ses som klumme-indlæg og lignende. De er alle præget af holdninger i mere eller mindre grad. Blandt andet er set bemærkelsesværdigt, at Danish Supertourisme Turbo kun omtales, når der kan laves negative nyheder, som om præmiere-løbet. Siden da har der ikke været nyheder, mens DTC kan omtales meget ofte.

    Så Steen – find objektiviten frem eller giv dine indlæg den rigtige kategori – Holdning

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kristian Poulsen til VMB: “Vi kører”

0

Yes! Renault genopliver Alpine