I stort set hele Europa er det forbudt at tale i håndholdt mobiltelefon, køre uden sele, køre spirituspåvirket og markant hurtigere end loven tillader.
Det giver sig selv, men det er altid en god idé at tjekke trafikloven i de lande, man passerer, før afgang, fordi enkelte af landene har mere strikse regler end herhjemme.
Fx har Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet og Rumænien indført en promillegrænse på 0,0. Har man drukket, risikerer man i Ungarn en bøde på op til 965 euro eller omkring 7.000 kr. I Storbritannien er bøden for spirituskørsel op til 5.700 euro eller 42.750 kr.
…
Bliver man involveret i et trafikuheld med en fart over de anbefalede 130 km/t, så er man juridisk forpligtet som fører af bilen til at bevise, at den forhøjede hastighed ikke har været medvirkende årsag til uheldet. Politiet har desuden ret til på stedet at indkassere beløb på mere end 35 euro, som udlæg for højere bøder.
…
Endelig skal man holde øje med det voksende antal zoneforbud rundt om i Europa. Både Tyskland, Frankrig og Italien har miljøzoner, og i Italien er der også ZTL-zoner, hvor man ikke må køre ind uden mærke.
Går turen til Frankrig, bør man være opmærksom på de nye Crit’Air-zoner, der indtil videre findes i fem byer, bl.a. Paris og Lyon. Mærkerne skal købes på de franske trafikmyndigheders egen hjemmeside og kan hverken købes herhjemme eller i Frankrig. Bestillingstiden er op til 30 dage.
“Overskrides de italienske ZTL-zoner, der begrænser trafikken i større byer, honoreres med en bøde på 65 euro. Så kort og godt undgå dem,” siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.
…
Ca. 70 tyske byer har indført miljøzoner, hvor kun biler med et grønt miljøzonemærke (Umweltplakette) må køre ind. Mærket bliver forsynet med bilens indregistreringsnummer og er gyldige i bilens levetid. Et miljømærke koster normalt 165 kr. i webshoppen på Applusbilsyn.dk, men i juni 132 kr.
…
Vil du leje bil i udlandet i ferien, så tag et kreditkort, fx Mastercard, med i lommen.
Danskere på ferie i udlandet oplever i stigende grad, at de ikke kan få udleveret deres bil, når de kommer frem til feriestedet. Et Visa/dankort er nemlig ikke nok for biludlejningsfirmaerne.
”Mange udenlandske biludlejningsfirmaer kræver, at man som kunde har et kreditkort med hen til skranken. Ellers kan man ikke være sikker på at få bilen udleveret. Og et Visa/dankort er ikke et kreditkort,” siger Dorte Poulsen, kortchef i Arbejdernes Landsbank.
Udlejningsfirmaerne tror (fejlagtigt), at de i tilfælde af uheld ikke kan få deres omkostninger dækket med et Visa/dankort.
”Det er faktisk totalt misforstået af udlejningsfirmaerne. De står ikke dårligere ved at tage imod betaling med et debetkort, og uanset korttype så må biludlejningsfirmaer ikke bare trække for skader på bilen – kunden skal godkende det først. Jeg tror, at de kræver kreditkort, fordi de tænker, at hvis kunden har et kreditkort, så må der være tale om en ”god” kunde,” fortæller Dorte Poulsen.
GIPHY App Key not set. Please check settings