in

KIA udfordrer de store i super GT

KIA vover sig med den ny Stinger Gran Turismo ud i klassen for potente familiebiler. 

Der, hvor det mere er hjertet end hjernen, der bestemmer. 

Er det hjernen, der skal træffe valget, har Stinger gode chancer for at få fat i en del af de kunder, der vil have power og udstyr. 

Er det derimod hjertet, der skal vælge, får Stinger det noget sværere. 

Audi, Alfa, Opel, BMW, Mercedes klinger bedre! 

Den potente koreaner kommer til Danmark til december til priser fra 650.000 til 850.000 kr. 

Det er godt nok dyrt for en KIA, tror jeg mange umiddelbart vil sige, men når de har læst denne artikel færdig, har de fleste garanteret skiftet mening. 

KIA Stinger er med kraftfulde motorer, avancerede drivliner og udstyr ikke mange, om nogen, konkurrenter kan matche. 

Den billigste, Stinger GT-Line, er med en 2-liters 200 hestes benzinmotor i kombination med en 8-trins automatgearkasse, der sender kræfterne hen til de 19 tommer store baghjul. 

Næste i rækken er en 2,2 CRDI (diesel) med 255 heste, baghjulstræk og 4WD og 8-trins gearkasse. Den koster 675.000 kr. med baghjulstræk og 700.000 med træk på alle fire hjul. 

Helt sjovt bliver det, hvis du vælger topversionen med 3,3 liters V6-motor med biturbo og 370 heste, 4WD og 8-trins automatgearkasse som de to mindre søskende. 

Den kan rykke fra 0-100 km/t på kun 4,9 sek. 2.0 T-GDI-versionen går fra 0-100 km/t på 6,0 sek. 

KIA Stinger er en dynamisk bil at se på, men den er også praktisk med plads til en større feriebagage. 

Som standard leveres bilen med automatisk nødbremse, Smart Cruise Control, Lane Keep Assist System, Speed Limit Information Function, Parking Assist System, Driver Attention Warning, Front Collision Alert og TPMS dæktrykskontrol.  

Til GT-udgaven fås yderligere Blind Spot Detection og Rear Cross Traffic Alert som standard.  

Stinger GT er med hele fem drive modes, smart, eco, comfort, sport og sport+. I topudgaven er der desuden Launch Control, der gør den uimodståelig ved lyskurverne. 

Som noget nyt har KIA også forbedret gearkasse, så den nu er med Shift-By-Wire (SBW), der arbejder uden om den mekaniske del mellem gearstangen og selve gearkassen og sikrer derfor en mere lydløs og vibrationsfri overgang mellem gearene. 

Vi har så bare at byde Stinger GT velkommen til Danmark. 

Modelprogram: 

2.2 CRDI RWD  2.2 CRDI 4WD  2.0 T-GDI RWD  3.3 T-GDI 4WD 
GT-Line  GT-Line  GT-Line  GT 
674.999  699.999  649.999  849.999 

Fabriksmonteret udstyr 

Farvetillæg undtagen Sunset Yellow  9.999 
Glas el-soltag  14.999 
Electronic Control Suspension Limited Slip Differentiale ( kun 2.0 T-GDI)  19.999 
Limited Slip Differentiale (2.0 T-GDI & 2.2 CRDI)  5.999 
Blind Spot Detection + Rear Cross Traffic Alert + Surround View Monitoring System + Wireless Phone Charger  24.999 

Udstyrsvarianterne 

GT-Line     
Sikkerhedsudstyr  Komfort- og diverse udstyr   
Forventeligt 5 stjerner i EURO NCAP  18” alufælge 2.2 CRDI 19” alufælge 2.0 T-GDI  Smart Key og start/stop knap 
7 airbags inkl. knæairbag  Continental dæk  Regnsensor 
DAW Driver Attention Warning  Længde og højdejusterbart rat el-justerbart  Automatisk nedblændeligt bakspejl 
Full LED forlygter med Dynamic Bending Light  El-justerbare sidespejle i bilens farve  Automatisk nedblændelige sidespejle 
LKAS Lane Keep Assist System  El-sammenklappelige sidespejle  2-zone fuldaut. klimaanlæg 
SLIF Speed Limit Information Function  8” navigationsanlæg med Apple CarPlay + AUX og USB  Smart Power Tailgate 
AEB nødbremse (City / Urban / Pedestrian)  Harmon Kardon lydanlæg med 15 højtalere  3-eget læderrat D-cut + lædergearknob 
FCW (Front Collision Warning)  DAB radio  Varme i rattet 
HBA High Beam Assist  Bakkamera med dynamisk linjeføring  Armlæn bag 
TPMS dæktrykskontrol  Bluetooth + stemmekontrol  Loftsbeklædning i 
Active Hood System  Lædersæder  Aluminium indlæg i midterkonsol 
LED baglygter  Elektriskjusterbart førersæde  ISG (Idle Stop & Go) 
Elhåndbremse med Auto hold  Elektriskjusterbart passagersæde  3.3 & 2.0 med 2×2 afgangsrør 
Parkeringsensor for og bag  Memory – førersæde, rat og sidespejle  2.2 med 2 afgangsrør i samme side 
Advanced Smart Cruise Control  Ventilerede forsæder  Autolight control 
Head-up display  Justerbar lændestøtte fører + passager   
7” Supervision cluster  Sædevarme for + bag   
Drive Mode Control  Paddle shift   
GT varianten har udover ovenstående også følgende udstyr     
Sikkerhedsudstyr  Komfort- og diverse udstyr   
BSD Blind Spot Detection  19” GT specielle alufælge  GT Brembo bremser (røde) 
RCTA Rear Cross Traffic Alert  Power Air cell support i førersæde  Wireless Phone Charger 
SVM Surround View Monitor  ECS Electronic Control Suspension  Reservehjul, alu 

 

Motor  2.2 CRDi  2.0 T-GDi  3.3 T-GDi 
T/M Type  8-trin aut  8-trin aut  8-trin aut 
Slagvolumen (cc)  2199  1998  3342 
Max. Ydelse (hk / rpm)  200 / 3800  255 / 6200  370 / 6000 
Max. Drejningsmoment (Nm / rpm)  440 / 1750 – 2750  353 / 1400 -4000  510 / 1300 – 4500 
Tank indhold (l)  60  60  60 
Max. Hastighed (km/t)  230  240  270 
Præstation (0-100 km/t)  7,6  6  4,9 
Brændstofforbrug  18″ RWD: 17,9  N/A  N/A 
ved  18″ 4WD: 15,6  N/A  N/A 
blandet kørsel  N/A  19″ RWD: 12,0  19″ 4WD: 9,4 
Påhængsvægt med bremse  1500  1500  1500 
Påhængsvægt uden bremse  750  750  750 

 

 

 

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings