Aldrig har dansk motorsport stået så stærkt, som den gør i øjeblikket. Vi har kørere i Formel 1, Formel 2, og i Formel 3, i de største internationale GT-klasser og på den hjemlige scene har den ny TCR standardvognsklasse tiltrukket flere kendte navne.
Men et totalt kaos truer motorsporten sportsligt og økonomisk lige nu.
Kan firmaer poste store penge i teams og kørere, kan den lille erhvervsdrivende støtte de hjemlige racerkørere, når deres firma balancerer på randen af konkurs, og kan de nyrige skrive store sponsorbeløb ud i en tid, hvor deres aktier taber i værdi hurtigere end en racerbil kan køre.
Og ikke at forglemme de store bilfabrikker, der er med til at betale gildet. De er lukket ned på stribe og medarbejderne er sendt hjem.
VW taber i øjeblikket 90 mio i timen, ja, du læste rigtigt, og det nævnes, at omkring 100.000 arbejdere på de tyske bilfabrikker kan forvente en fyreseddel.
Det gør ondt i økonomien, og kræver besparelse at få rettet op.
Mange store racerløb er udsat til august eller helt aflyst, så det bliver et kæmpe puslespil for FIA at få sammensat en ny løbskalender, når corona-virussen er under kontrol, og der kommer grønt lys fra myndighederne.
“Det er svært at sige noget om, hvor meget pandamien kommer til at skade motorsporten lige nu, men jo længere tid, der går inden sygdommen er under kontrol, jo hårdere rammer det, og jo sværere bliver det at få 2020-sæsonen gennemført,” siger DASUs sportschef, Bo Balzer Nielsen, til Vildmedbiler.dk.
Han føler også med. De danske racerkørere, specielt dem, der har lige nu fået foden indenfor i store teams internationale klasser.
“Den store nedgang i verdensøkonomien vil helt sikkert ramme nogen af dem, og sikkert også nogle herhjemme. Græsrodsmotorsporten overlever sikkert, men de store firmaer og rige enkeltpersoner kan blive tvunget til at trække støtten til kørerne i de største klasser tilbage,” tilføjer han.
En af dem, der i år skulle ud på den store internationale scene, er Mikkel Jensen, der har skrevet kontrakt med det russiske vinderteam, G-Drive Racing, i LMP2 på Le Mans og i ELMS.
“Jeg frygter det værste, men håber det bedste. Det er svært at overskue konsekvenserne af den totale nedlukning af motorsporten, men får vi lov til at køre igen i juni, tror jeg, vi godt kan få en nogenlunde, men sammenpresset sæson,” siger han til Vildmedbiler.dk fra Østrig, hvor han bor og lige nu er i karantæne.
“Men der skal en global åbning til, for er der nogle lande, der ikke har styr på corona, og tør åbne grænserne, tror jeg ikke, det ikke lykkes at komme i gang. For der er teams og kørere fra hele verden i de internationale klasser, og kan de ikke komme ud eller ind, mener jeg ikke, det giver mening at gennemføre sæsonen,” tilføjer Mikkel Jensen.
Herhjemme arbejdes der intenst på at finde en dato til sæsonens første baneløb.
Vi håber på, at vi kan køre det første løb på FDM Jyllandsringen i slutningen af maj eller i starten af august, men der går nok nogen tid, før vi kan melde noget konkret ud,” siger TCR-promotor Martin Jensen.
GIPHY App Key not set. Please check settings