Hyundai har på Monza præsenteret deres endelige version af i20 Coupe WRC-rallybilen.
Som den første af de deltagende fabrikker i verdens måske vildeste mesterskab.
Den ny 3-dørs i20 Coupe WRC beskrives som en kraftig evolution af 2016-udgaven. Den er bygget på samme platform som den femdørs-udgave, der har været brugt i år, men er ændret på mange punkter på grund af det ny mindre restriktive reglement for 2017.
Flere aerodynamiske detaljer er blevet tilladt og effekten i 1,6 liter motoren er med en større restriktor, fra 33 til 36 mm, øget til 376 hestekræfter mod 330 i 2016-bilen.
Kræfterne sendes til alle fire hjul gennem en 6-trins manuel gearkasse med paddle-shift som tidligere, men køreren kan nu justere procentdelen af momentet til for og bag med et nyt aktivt centerdifferentiale.
Det betyder ifølge kørerne mere fart, når det går lige ud, men ikke noget tilskuere og Tv-kiggere vil kunne fornemme.
Den ny aerodynamiske pakke vil til gengæld betyde en større forskel i farten, og Hyundai fortæller, at det vil give omkring et sekund pr. kilometer på prøverne.
Det bliver vildt, og der er da også eksperter der mener, at det bliver for vildt.
Hyundai har anmeldt tre i20 Coupe WRCs til næste års verdensmesterskab – med samme kørere som i år.
Det vil sige Thierry Neuville, Hayden Paddon og Dani Sordo med, Nicolas Gilsoul, John Kennard og Marc Martí som deres co-drivers.
Hyundai har en klar målsætning om at vinde verdensmesterskabet i 2017, men kampen bliver hård selv om VW har besluttet at trække sig.
For Ford, Citroën og Toyota er klar, meget klar.
Det første mestermøde er i Rally Monte Carlo i januar.
GIPHY App Key not set. Please check settings