Efter at have kørt Porsche 911, Lotus Europa, Morgan Plus 8 og masser af MG’er, fik bilentusiasten Henning Hjorth fra Rudkøbing en dag lyst til at blive ejer af en Ferrari.
Han fandt en interessant model i en avisannonce. Den stod hos Ferrari-importøren i Allerød, og han lagde straks vejen forbi.
Det var en 308 GTS Targa fra 1979, den stod i kælderen og den var sort.
Henning fik lov til at køre en tur i bilen og han var solgt.
Lyden, designet, navnet, den havde det hele.
Han fik en pris, forhandlede sig til et lille afslag, og bad den være klar nogle dage senere. Nysynet.
“Klassiske biler skal bruges, også i hverdagen, så vi kører mange kilometer i hele Europa i den hvert år,. Kører jeg lidt pænt, går den 10 kilometer på literen,” fortæller Henning Hjorth.
Han kørt adskillige Rally Monte-Carlo Historique, men aldrig baneløb, så derfor kommer han til Classic Race Aarhus for at vise den frem i et opvisningsløb.
“Arrangørerne vil gerne have et felt af centermotorvogne, så jeg slog straks til, da de spurgte om jeg ville komme. Det er jo et fantastisk arrangement,” fortæller Henning Hjorth.
“Folk er ved at besvime, når de ser den, og alle drengene standser op for at høre maskineriet spille. Den hyler jo lidt ved 7.000 omdrejninger.”
Ferrari 308 GTS’eren stammer fra USA, men er bygget om til europæiske specifikationer med bl.a. fire dobbelte Weber-karburatorer og skrappere knastaksler.
Effekt: 255 hestekræfter.
Modellen blev præsenteret på biludstillingen i Paris i 1975 som efterfølger til Ferrari 246 Dino.
GIPHY App Key not set. Please check settings