in

Grønt stempel til dieselmotoren

En ny test af 13 forskellige dieselbiler viser, at de er renere end nogensinde. 

Et bemærkelsesværdigt resultat, som politikerne forhåbentligt tager med i klimadebatten. 

Testen er foretaget af FDM’s tyske søsterklub ADAC og står at læse på FDM’s hjemmeside. 

Specielt en bil er sluppet helt af med de såkaldte NOx-gasser. Takket være dieselbilens effektive partikelfilter. 

Den rene dieselbil er den ny Mercedes-Benz C-klasse med en 220 d dieselmotor, som udleder 0 mg NOx-gas.  

ADAC har også testet dieselmodeller fra BMW og Opel, og de er med et udslip på én mg for hver km. 

En ny rapport fra Teknologisk Institut, lavet for Interdan, viser også, at det er langt mindre forurenende og sundhedsskadende at køre i en ny dieselbil end i en ny benzinbil. 

”Dieselbiler har gennemgået en omfattende teknologisk udvikling, og som det fremgår af rapporten, så er partikeludledningen fra den testede dieselbil hele 46 gange mindre end den testede benzindrevne bil og 35 procent lavere end omgivelsesluften,” siger Kenneth Hansen, adm. direktør hos Interdan Bil A/S. 

Målingen blev udført på en Peugeot 308 1,5 BlueHDi (diesel) og en Peugeot 308 1,2 PureTech (benzin). Det gennemsnitlige antal partikler i dieselbilens udstødningsgas blev målt til 8.287 p/ccm, hvilket svarer til kun 2,1 pct. af benzinbilens partikeludledning i udstødningsgassen, som blev målt til 389.554 p/ccm.  

Testen viser endvidere, at dieselbilens partikeludledning i gennemsnit var 35 pct. lavere end omgivelsesluften. Benzinbilens var til gengæld 26 gange højere. For testen gælder også, at resultaterne viser, at begge bilers udledning af partikler ligger inden for Euro 6d-temp normen. 

I forhold til en benzinbil gør man derfor klimaet en tjeneste ved at vælge diesel,” siger Søren W. Rasmussen, bilteknisk redaktør på magasinet Motor, til FDM. 

Han tilføjer dog, at elbilen klarer sig bedst, hvis man alene ser på miljøpåvirkningen. 

Den ny rapport fra ADAC/FDM og Teknologisk Institut giver anledning til at aflive myter om dieselbiler og skelne mellem gamle og nye. 

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

BMW 2002 med 830 hestekræfter

Audi går i kødet på BMW