30 nye biler uden lys bagpå.
Så mange medtrafikanter kan man tælle på en kort tur på tværs af landet, fra København til Århus i silende regn, mørkt vejr og spray fra andre trafikanter.
Så er spørgsmålet? Taler vi om fejl 40, altså at fejlen sidder 40 cm bag rattet – eller taler vi om en ny EU-lovgivning, hvor man som bilist stoler på at bilens automatiske kørelys ”klarer ærterne” og sørger for køretøjet automatisk har den rette lygteføring?
Et ting er sikkert, sådan som tingene fungerer nu, er ikke godt nok – langt fra!
Da det tidligere var lovbefalet at kørelys betød nærlys for og almindeligt positionslys bag, var der i det mindste lys på bilen, så man ikke ikke umiddelbart røg op bag i nogen. Det er klart at man kommer tættere på før man opdager lyset, end hvis der er tændt tågebaglys. Det giver lidt ekstra sikkerhed.
Her er i hvert fald en sag hvor de nordiske lande bør stå sammen og forbedre færdselssikkerheden. I Danmark har vi i gennemsnit 171 regnvejrsdage om året jvf. Danmarks Statistik, og de andre nordiske lande har formentlig det samme.
Ud over at vi hermed skal lade opfordringen gå videre til de politiske og lovgivende myndigheder, skal der også lyde en opfordring fra vildmbiler.dk til de danske billister;
Find ud af hvordan din bil virker og vær opmærksom på, at du selv har ansvar for den rette lygteføring, både for din egen, men også for dine medtrafikanters sikkerhed.
Giv os en kommentar med DIN mening
Fejl i lovgivningen. Fremførte det allerede i vinter for en af partiernes trafikordførere på Tinge.