in

Dønninger efter crashtest

Renaults pressechef, Søren Hyltoft, er faret i blækhuset! 

Han finder EuroNCAP test af minibussen, Trafic Combi, misvisende i Danmark.

Bilen er testet uden passagerairbag, som er standard i Danmark, og det koster efter hans opfattelse en stjerne.

Tre stjerner har den fået, og det giver ikke mange plusser hos dem, der går op i sikkerhed.

”EuroNCAP er en uvurderlig organisation, der har skubbet på udviklingen for sikrere biler. Desværre kan resultaterne også være en smule komplekse at gennemskue. For eksempel revideres antallet af stjerner ikke løbende, hvilket gør, at eksempelvis Renault Trafic er testet efter en hårdere metode end konkurrenterne. Nogle af vores konkurrenter er således testet i enten 2012, 2013 og 2014 og siden har EuroNCAP jo strammet deres krav. Dermed kan testene og resultaterne ikke sammenlignes,” siger Søren Hyltoft.

Eksempelvis kunne en sikkerhedsfeature som passage airbag, tidligere nøjes med at være monteret i halvdelen af de forventede solgte biler og alligevel tælle positivt med i bedømmelsen – i dag skal det gælde alle. Det er sådan noget, der rammer Renault Trafic i forhold til de biler, der er testet tidligere,” tilføjer han.

 

Mangeårigt medlem af Euro NCAP, tidligere journalist ved FDM, nu aktiv med hjemmesiden www.sikkerbil.dk, Leif Nielsen, har en ladt anden opfattelse.

Han siger til vildmbiler.dk:

“Euro NCAP testen er på mange punkter misvisende i  Danmark. Derfor har den danske Trafikstyrelse nu stillet krav om, at bilimportørerne skal “selvangive” hvor mange stjerner hver enkelt nyregistreret bil lever er op til. 

En bil, der netop har opnået fem stjerner i Euro NCAP, kan således risikere at ende som to eller trestjernet i Danmark, hvilket så tydeligt skal fremgå af miljø-og sikkerhedsmærkningen på bilen i forhandlerens udstillingsvindue.
Der vil dog kun være tale om fradrag for manglende sikkerhedsudstyr. Renault kan således ikke påberåbe sig et bedre resultat for danske Trafic-modeller uanset om bilen herhjemme får f. eks. den hovedbeskyttende airbag, som manglede i testbilen.

 Pæletestkarakteren er baseret på en regulær crashtest og dens udfald kan man ikke gætte sig til, når det handler om lovgivning.
Hvis Renault ville have sikret sig et bedre resultat end nul og i denne test og en bedre frontaltest, skulle modellens udstyrsniveau have været højnet. Måske kan det dårlige resultat medføre, at Renault tænker sig en ekstra gang om, når man fastsætter basis sikkerhedsudstyret.

Og så har Euro NCAP jo egentlig igen gjort gavn.

Renault må også i testen se et bevis på, at passagerairbag er nyttig. Uden den slipper en passager ifølge målingerne dårligere fra en frontalkollision end fører, der sidder bag en airbag og endda med et rat ragende ind i kabinen.

Testbilen var også kun udstyret med en enkelt selehusker, hvilket i en almindelig personbiltest ville have medført nul point for selehuskere.

Og endelig er det nok kun meget få, som er klar over, at de store “Business van´s” testes efter en mildere protokol end almindelige personbiler. 

Således blev den aktuelle Renault Trafic/Opel Vivaro frontaltestet ved kun 50 km/t mod normalt 64 km/t.

Mit råd til købere af de pågældende biltyper er, at de skal sikre sig at bilen de køber som personbil eller varebil som minimum har to frontairbags, selehuskere ved samtlige pladser, gardinairabags eller formentlig blot såkaldt hovedbeskyttende airbags ved forsæderne – og skal bilen bruges som personbil, bør der om muligt være gardinairbags i kabinens længde.”

Det var en lang smøre, men vildmbiler.dk håber den belyser problematikken omkring testen af Renault Trafic/Opel Vivaro.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings