in

Citroën C5 Aircross er nu i Europa

Bedre sent end aldrig!

Den ny Citroën C5 Aircross havde verdenspremiere på biludstillingen i Shanghai i april sidste år, men først i dag, den 24. maj, præsenteres den for europæiske motorjournalister. 

Årsag; kineserne skulle mættes først. 

Dem, der skal købe den, får det første kig på den spændende Citroën på Paris Motorshow den 4. oktober, hvorefter den hurtigt efter sætter kursen mod Danmark. 

C5 Aircross har et tæt familieforhold til Peugeot 3008 og 5008 samt den ny Opel Grandland X, der alle deler den fleksible EMP2-platform, og er derfor også direkte konkurrenter. 

Det unikke ved C5 Aircross er affjedrings-systemet, Progressive Hydraulic Cushions, der består af nyudviklede støddæmpere med et to-kammer-system, som skal tage bedre hånd om bump og ujævnheder end traditionelle støddæmpere.  

Affjedringssystemet arbejder allerede i den faceliftede Citroën Cactus. 

Interessante er også de nyudviklede sæder Advanced Comfort seats, der bliver ambassadør for Citroëns Advanced Comfort-program, der har fokus på komfort og køreglæde.

Kabinen har tre individuelle bagsæder, der både kan skubbes frem og tilbage, justeres på ryg-hældningen samt foldes helt ned. Det giver det ikke bare klassens mest brugbare og veludnyttede kabine, men også klassevindende bagageplads og op til hele 720 liter i bagagerummet.

C5 Aircross er udstyret med 20 hjælpesystemer inklusiv Highway Driver Assist samt Grip Control med Hill Assist Descent til eventyr ”off the beaten track”.

Den kommer også med seks smarte teknologier til at holde kontakten med omverden bl.a. trådløs opladning til mobiltelefonen.

C5 Aircross kommer med to benzinmotorer, en PureTech 130 S&S 6-sp manual og PureTech 180 S&S EAT8, samt tre diesel-versioner, en  BlueHDi 130 6-sp manual, BlueHDi 130 S&S EAT8 og en BlueHDi 180 S&S EAT8. 

Den seneste version af 8-trins EAT8 gearet (“Efficient Automatic Transmission”) er designet og udviklet af den japanske specialist, Aisin.

I slutningen af 2019 bliver den nye C5 Aircross også den første Citroën, der kommer med en plug-in hybrid (PHEV) drivlinje med en rækkevidde på 60 km i elmode. 

C5 Aircross har de praktiske  Airbumps, men de er som på den ny Cactus (heldigvis) flyttet ned i bunden af dørene. De er ikke mere så dominerende.

Det indvendige design er elegant og instrumenteringen fuldt digital.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Få selv bygget din helt egen Ferrari

Teslas “Folkevogn” i stormvejr