AMG. De tre bogstaver kan få enhver bilentusiasts hjerte til at banke.
Det er nemlig ensbetydende med højpotente familiebiler og mesterskabsvindende racerbiler.
Historien om AMG startede i 1967, for 50 år siden, hvor brødrene Aufrecht og Melcher, der begge var begge ansat i Mercedes’ motorsport-afdeling, startede de to deres egen virksomhed.
De registrerede navnet ”Aufrecht & Melcher, Großaspach”, hvor sidstnævnte Aufrechts fødeby.
Virksomheden blev etableret med målet om at udvikle præstationsmotorer til racerløb. I 1971 gjorde en stor 4-dørs Mercedes 300 SEL sin entre på banerne med modelbetegnelsen AMG 300 SEL 6.8, og intet var længere det samme.
Den tunge bil kom ud af ingenting og vandt sin klasse og blev sammenlagt to’er i 24-timersløbet på Spa.
Resten er, som det hedder – historie.
I 1990 begyndte brødrene at samarbejde direkte med Mercedes, og i 1993 lancerede den sammen C 63 AMG – den første AMG-model i Mercedes’ eget modelprogram og den første officielle safety car i Formel 1.
I løbet af de næste år lanceredes AMG-versioner af de fleste Mercedes-modeller. Næsten udelukkende med V8-motorer men i visse tilfælde med V12’ere.
I 2005 blev AMG et fuldgyldigt datterselskab til Daimler, og fire år senere kunne man fremvise den første komplette bil, som var udviklet helt og holdent af AMG. Mercedes-Benz SLS AMG – den moderne ”mågevinge”.
I dag findes der 43 AMG-mærkede Mercedes-modeller med både 4-, 6-, 8- og 12-cylindrede motorer. Fra den kompakte A 45 med en rækkefire på 381 hestekræfter til den 12-cylindrede Mercedes-AMG S 65 med V12-motor, 630 hestekræfter og et vridningsmoment på 1.000 Nm.
I alt beskæftiger AMG cirka 1500 medarbejdere, og hver motor håndbygges af en enkelt person. Dermed står man fast på filosofien om ”One Man, One Engine”, hvorfor motorbyggerens navn og underskrift også sidder på motoren.
AMG’s helt store stolthed er den egenudviklede Mercedes-AMG GT, som nu findes i en hel familie: Mercedes-AMG GT (462 hk/650 Nm), Mercedes-AMG GT S (510 hk/650 Nm) og den helt nye Mercedes-AMG GT C (557 hk/680 Nm).
Både GT og GT C fås desuden som åbne roadstere. Derudover findes også ”The Green Beast” Mercedes-AMG GT R (585 hk/700 Nm), som kommer så tæt på en GT3-racerbil, som man kan komme og stadig køre lovligt på gaden.
Den helt store nyhed kommer i år. Her vil Mercedes-AMG give os et kig ind i fremtiden ved at vise, hvordan fremtidens performance cars kan se ud.
Det er en såkaldt ”Hypercar”, som for første gang vil gøre Formel 1-teknik tilgængelig i en gadebil. Bilen får en F1-hybriddrivline med flere end 1.000 hestekræfter, firhjulstræk og helt eldreven front-aksel.
Det bliver en bil, som vil markere det ypperste, der er teknisk muligt i dag. Både hvad gælder præstation og energieffektivitet vil denne hypercar udstikke retningen mod AMG Future Performance.
GIPHY App Key not set. Please check settings