Aston Martin Racing vandt i går WEC GTE-Pro-løbet i Mexico.
Det var første gang i år det hæderkronede mærke kørte sig helt til tops i serien, men det var desværre ikke fabrikskørerne Nicki Thiim og Marco Sørensen, der trådte op på præmiepodiets øverste trin.
Det startede ellers fremragende for “Dane Train”. Nicki Thiim var på pole og satte farten, da løbet startede. Også Marco Sørensen præsterede absolutter top-omgangstider og i de første fire af de seks timer lange løb svingede de taktstokken, men så røg Nicki af banen og beskadigede en bagvingen og diffuseren.
De kostede et utilsigtet pitstop og det udnyttede søsterbilen med Darren Turner og Richie Stanaway til at køre sig i front med en Ferrari 488 GTE efter sig.
Men “Dane Train” kom hurtigt på banen igen og kunne køre tredjepladsen hjem.
Young Driver AMR fører mesterskabet for GTE Pro-teams i FIA World Endurance Championship efter fem ud af ni runder.
For den anden dansker, mærkeverdensmesteren Michael Christensen, blev løbet en ny skuffelsen. Sammen med Richard Lietz sluttede de i deres Porsche 911 RSR på sjettepladsen, halvanden omgang nede.
Frem til midt i løbet så det også lovende ud for de to Porsche-piloter, der havde kurs mod en placering blandt de forreste. Men da et regnvejr ramte Autódromo Hermanos Rodríguezha var teamet tvunget af omstændigheder til at træffe et svært dækvalg.
”Lige inden Richard skulle i bilen til sit andet stint, begyndte det at regne, og vi skulle træffe et valg omkring dæk. Desværre valgte vi forkert og undervurderede mængden af den regn, der var på vej. Det er brand ærgerligt, for den tid vi tabte, fik vi aldrig mulighed for igen at indhente,” fortalte Michael Christensen.
I GTE-Am blev det til en flot dansk sejr. Abu Dhabi Proton Racing med danske David Heinemeier Hansson, Khaled Al Qubaisi og Patrick Long startede på pole og kørte en flot sejr hjem efter en langt opgør med en AF Corse Ferrari.
På billedet ses David Heinemeier Hansson på pressemødet efter sejren i Mexico.
GIPHY App Key not set. Please check settings