in

Uafgjort i danskerklasse på Le Mans

Kvalifikationen i GT-klassen på Le Mans i aftes gav ikke et endegyldigt billede af styrkeforholdet mellem de fem fabriksteam.

Det blev nærmest uafgjort.

Tiderne mellem de 13 biler var så tætte, at det mere bliver pitstop-strategien end omgangstiderne, der bliver afgørende for løbet udfald.

Men selvfølgelig også heldet.

Det eller så udskældte Balance of Performance-system, der er indført for at gøre billerne så jævnbyrdige som muligt, har vist sin værdi.

Et klart bevis på det var, at feltets ældste bil, Aston Martin Vantage, sluttede på pole efter torsdagens tre kvalifikationer.

“Det var en hel forrykt kvalifikation, som viste, at alle fire bilmærker har en reel chance for at vinde,” siger TV2s ekspertkommentar, Jesper Carlsen til vildmedbiler.dk fra Le Mans.

“Jeg mener, at det var mere helt end forstand, hvem der fik sat den hurtigste tid. Kun den kører, der fik optimale forhold uden trafik overhovedet, havde chancen for at køre på pole.”

Jan Magnussen mener også, at pitmandskabets arbejde bliver afgørende.

Med den fart, der er i alle biler, kan ikke kikset pitstop få alvorlige konsekvenser,” siger han til vildmedbiler.dk.

Det bliver spændende at se, hvordan det reelle styrkeforhold er mellem de fem mærker er, når starten går lørdag kl. 15.00.

For man kan ikke helt udelukke, at nogen har holdt lidt igen i kvalifikationen for ikke at blive straffet i forhold til Balance of Performance-reglementet.

Sådan som vi så sidste år, hvor Ford “sandbaggede”, holdt igen, og først skruede op for hanerne i løbet, hvor de sluttede som vinder og nummer tre.

Det gav anledning til stor utilfredshed hos de andre teams. For nu at sige det mildt.

“Sker det igen, mener jeg ikke der er plads til det eller de teams, der gør det. Det er direkte snyd,” siger Jesper Carlsen. 

24-timersløbet på Le Mans flages grønt lørdag den 17. juni klokken 15.00 og kan med få afbrydelser følges live på TV 2 frem til afslutningen søndag eftermiddag.

 

 

Sådan gik GT-kvalifikationen:

  1. Aston Martin Racing, Aston Martin V8 Vantage #97 (3:50.837)
  2. AF Corse, Ferrari 488 GTE #51 (3:51.028)
  3. Aston Martin Racing, Aston V8 Vantage #95 (3:51.038)
  4. AF Corse, Ferrari 488 GTE #71 (3:51.086)
  5. Ford Chip Ganassi Team USA, Ford GT #69 (3:51.232)
  6. Corvette Racing, Corvette C7.R #63 (3:51.484)
  7. Porsche GT Team, Porsche 911 RSR #92 (3:51.847)
  8. Ford Chip Ganassi Team UK, Ford GT #66 (3:51.991)
  9. Ford Chip Ganassi Team UK, Ford GT #67 (3:52.008)
  10. Corvette Racing, Corvette C7.R #64 (3:52.017)
  11. RisiCompetizione, Ferrari 488 GTE #82 (3:52.138)
  12. Ford Chip Ganassi Team USA, Ford GT #68 (3:52.178)
  13. Porsche GT Team, Porsche 911 RSR #91 (3:52.593)

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

GIPHY App Key not set. Please check settings

Racertalent til eksamen i hvert løb

Ny Polo GTI med 200 hestekræfter