Le Mans nærmer sig.
Lørdag den 18. Juni kl. 15.00 går starten til det klassiske 24-timers racerløb i Frankrig.
Årets store mediebegivenhed i motorsporten.
Otte danskere er meldt til start.
Jan Magnussen, Michael Christensen, Nicki Thiim og Marco Sørensen i LM GTE Pro og David Heinemeier Hansson, Christian Nielsen, Johnny Larsen og Mikkel Mac i LM GTE Am.
De tre sidstnævnte i den rent danske Ferrari 458 Italia, anmeldt af Formula Racing.
Jan Magnussen sidder igen i år bag rattet i en Corvette C7.R-16, Michael Christensen kører en fabriksanmeldt Porsche 911 RSR-2016, Nicki Thiim og Marco Sørensen i en fabriksanmeldt Aston Martin Vantage og David Heinemeier Hansson i en Abu Dhabi Proton Racing Porsche 911 RSR.
Magnussen skal køre sammen med sin vanlige makker i USA, Antonio Garcia samt amerikaren Ricky Taylor
Michael Christensen har sin faste makker fra WEC, Richard Lietz med plus rutinerede Wolf Henzler.
Nicki Thiim og Marco Sørensen starter sammen med Darren Turner, som de også kører sammen med i WEC. David Heinemeier-Hanson deler bil med teamejer Khaled Al Qubaisi og den rutinerede amerikaner, Patrick Long.
Jan Magnussen sluttede forberedelserne til årets Le Mans i denne uge. Efter fjerde afdeling i United Sportscar Championship på Laguna Seca ved Monterey i Californien kørte Corvette Racing en række test med deres to biler.
Corvette har i USA vist, at de har farten, heldet har bare ikke være på deres side.
Michael Christensen, Nicki Thiim, Marco Sørensen og David Heinemeier-Hansson varmer op til 24-timers løbet på Spa Francorchamp.
Her køres anden afdeling i WEC, og efter de tre første trænings-sessions ser det ud til, at Michael Christensen får det sværest på Le Mans.
Hans Proton Racing-præparerede Porsche 911 RSR er tilsyneladende ikke hurtig nok, hvis vi skal tage træningstiderne ad notam.
Danskeren måtte udgik som bekendt af første afdeling i WEC på Silverstone på grund af et defekt baghjulsophæng. Efter hvad vildmbiler.dk erfarer skyldte det, at nogle bolte gik løse fordi de ikke var låste.
Det var ikke populært.
I USA er det gået bedre for Porsches to fabriksbiler, så måske er der stadig håb for det hæderkronede tyske sportsvognsmærke i GT-klassen.
Nicki og Marco sluttede på trediepladsen i åbningsløbet i WEC på Silverstone, og ved dagens træning på Spa viste Marco Sørensen med tredjebedste tid, at farten er der.
Fire Ford GT, tre Ferrari 488 GTE, Tre Porsche 911 RSR, To Corvette og to Aston Martin er anmeldt LM GTE Pro, og skal man bedømme ud fra de tider, der er kørt på i år, er den ny Ferrari 488 en klar favorit.
Men med fire fabriksanmeldte Ford GT kan man også forvente noget stort herfra. Efter en lunken start på sæson er Ford GT’erne blevet hurtigere og hurtigere og det målbevidste arbejde med den flotte racer toppede med sejren på Laguna Seca.
En historisk sejr.
Formula Racing skal man nok ikke forvente det helt store af på Le Mans, men alene det, at de har kvalificeret sig, er stort.
GIPHY App Key not set. Please check settings