Design kan altid diskuteres!
Og det skal tredje generation af Mercedes CLS nok også blive.
Designet ligger i naturlig forlængelse af tidligere CLS-modeller, men jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvad jeg syntes.
Men skal jeg komme med et svar, så syntes jeg, den virker lidt uharmonisk og tung.
Diskutere kan man derimod ikke, når det gælder Mercedes’ fornemmelse for finmekanik.
Motorerne i den nye CLS er helt nye, og i første omgang bliver det muligt at vælge mellem tre sekscylindrede.
På dieselsiden lanceres CLS i første omgang som 350 d 4MATIC med 286 hk og 600 Nm og 400 d 4MATIC med 340 hk og 700 Nm.
På benzinsiden lanceres i første omgang 450 4MATIC med 367 hk, som får hjælp af en elmotor. Sidstnævnt er foreløbigt den kraftigste i programmet.
Elmotoren leverer 22 hk og et massivt moment på 250 Nm via EQ Boost, når der accelereres eller ved let kørsel over kortere afstande, hvor forbrændingsmotoren helt slår fra. Samtidig genopsamler systemet energi ved opbremsning.
EnergizingComfort Control forbinder bilens komfortsystemer i seks forskellige programmer.
Klimastyring med mulighed for valgfri duft kombineret med ventilerede og opvarmede massagesæder samt adaptiv kabinebelysning og automatisk valg af musik giver mulighed for en helt særlig og intelligent wellnessoplevelse.
Dermed tilbyder den nye CLS komfort i særklasse, som både gør de lange køreture mere behagelige, og også sikrere, da systemet hjælper med at skærpe chaufførens opmærksomhed.
CLS er udstyret med seneste generation af assistentsystemer, som hjælper til, hvis føreren er uopmærksom.
Active Brake Assist nødbremser selv bilen, hvis chaufføren ikke når at reagere, mens Lane Keeping Assist hjælper med at holde bilen i sin vognbane ved at bremse det inderste hjulsæt og dermed trække bilen tilbage i vognbanen.
I tilfælde af en forestående kollision, beskytter PRE-SAFE chaufføren og passagererne i bilen, inden ulykken sker ved bl.a. at stramme selerne i bilen og køre elektriske sæder tilbage i opret position, mens PRE-SAFE Sound forbereder øret på et forestående sammenstød ved at udsende en høj lyd i kabinen, umiddelbart inden en eventuel kollision.
Dette aktiverer en naturlig refleks i øret, som beskytter chauffør og passagerer mod varige høreskader.
På listen af intelligent ekstraudstyr findes desuden den aktive fartpilot DISTRONIC, som med Active Steering Assist og Active Speed Limit Assist selv holder afstand til forankørende samt aflæser vejskilte og tilpasser farten, hvis chaufføren ønsker det.
Som noget nyt tilpasser systemet nu farten til vejen og sætter selv farten ned forud for sving på vejen og bidrager dermed yderligere til sikker og komfortabel kørsel.
Den nye CLS kan bestilles fra midten af december og lander hos forhandlerne til foråret. Danske priser er endnu ikke offentliggjorte.
HVAD SYNTES DU OM MERCEDES CLS?
GIPHY App Key not set. Please check settings