in

Joest overvejer Audi på Le Mans

2016-sæsonen er ved at være slut, og der er truffet nogle kedelige beslutninger i nogle af de store racerteams.

Audi forlader LMP1 og skærer i deres custommer-budget, DTM-feltet bliver seks biler mindre, VW trækker sig ud af WRC og i andre klasser ser sparekniven også ud til at blive svunget.

Men heldigvis svirrer der en masser rygter, der nok er værd at dvæle lidt ved.

Joest Racing, der i 32 år har arbejdet meget tæt sammen med Audi omkring LMP1-prototyperne, pusler med et projekt med næste års Audi R18-chassis. Men i stedet for dieselmotor og hybrid-teknik med en benzinmotor.

Teamchef Ralf Juttner siger til Sportscar365, at projektet allerede kan blive en realitet i 2017, hvis der kan findes penge til det i en fart. Ellers hedder det 2018.

Omkring VWs rallyteam har der været historien fremme om, at hovedsponsoren Red Bull er interesseret i at købe hele teamet og fortsætte i WRC.

I WEC snakkes der om, at Ferrari vil flytte deres 488’er GTE-biler til Blancpain GT efter uoverensstemmelser omkring Balance of Performance i forbindelse med sidste weekends løb i Shanghai.

Også i WEC går rygterne på, at FFF Racing Team by ACM i 2018 vil stille op med en GTE-version af Huracan.

Samme år som BMW træder ind på samme scene med to M6 GTE.

Porsche sættes også på rygteplan i forbindelse med en tredje bil på Le Mans og måske Spa i 2017, og med Mark Webbers frivillige fratrædelse vil det betyder, at fire nye kørere skal i aktion.

Nick Tandy og Earl Bamber er i spil til det sæde, og den af dem, der ikke får det, rykker så over i den tredje bil sammen med to nye kørere.

(Sidste: Det blev Tandy, medeleler Audi i dag).

Vor egen Michael Christensen har tidligere testet LMP1-raceren med stor succes, så måske kommer han i spil igen.

Hvis han altså vil, for kører han de to nævnte løb, eller bare et af dem, fraskriver han sig muligheden for at vinde FIA World Endurance Championship i GTE-Pro.

Den klasse han satser på næste år i en spritny Porsche RSR med centermotor.

Hos Toyota forventes det, at der skiftes en enkelt kører ud i deres LMP1-team. WTTC-mesteren Jose-Maria Lopez erstatter Stephane Sarrazin.

Lad mig slutte af for denne gang med historien om, at der snakkes om en international Rallycross RX-serie med elmotoriserede superbiler.

Med de forholdsvis korte heat , der er i rallycross, er den nuværende batteri-kapacitet perfekt til nogle vilde omgange.

Men lyden kommer til at mangle, og det er jo en del af oplevelsen ved racing.

 

 

 

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Endnu en hæderstitel til Volvo V90

Her er første fabriksfoto af ny Golf