Tendensen med at bygge bilerne på de markeder, hvor de skal sælges breder sig.
Senest har Fiat-Chrysler flyttet produktion af Jeep Compass til det europæiske marked fra Toluca i Mexico til Melfi i Italien, hvor Jeep Renegade og Fiat 500X, der begge teknisk er søskende til Compass, allerede bygges.
Det betyder, at bilerne kommer hurtigere ud til kunderne med en leveringstid på cirka tre uger fra fabrik til forhandler,
Samtidig med flytningen over Atlanten kommer Compass med en ny benzinmotor, der er en del af FCA’s familiens GSE-motorer (Global Small Engine).
Der er tale om en firecylindret turbomotor på 1,3 liter, som yder henholdsvis 130 eller 150 hk og 270 Nm – hvilket er op til 40 Nm mere end den tidligere 1,4-liters benzinmotor.
Udgaven med 130 hk kommer med en manuel sekstrins gearkasse, mens motoren med 150 hk er med en sekstrins automatgearkasse med dobbeltkobling.
Begge udgaver er forhjulstrukne, og dermed bliver den nye Compass den første i rækken, der kombinerer forhjulstræk med automatgear.
Herhjemme kommer den nye Compass i udstyrsvarianterne Longitude (130 hk) og Limited (130 og 150 hk).
De firehjulstrukne udgaver af Compass kommer senere på året som plug-in-hybriderne Compass 4xe. De vil kombinere en elmotor og en GSE-motor på 1,3-liter, der tilsammen yder enten 190 eller helt op til 240 hk.
Den ny Compass har fået fintunet styretøj og undervogn, så de er blevet med komfortable og med moderne opkoblingsmuligheder i form af en række nye Uconnect Services, der kan tilgås fra bl.a. bilen, smartphone og smartwatch, forbedres både sikkerhed og komfort.
Også pakken af aktive og passive sikkerhedsløsninger til hverdagen er blevet optimeret.
De nye Jeep Compass vil være hos forhandlerne i løbet af sommeren, mens Jeep Compass 4xe forventes i starten af efteråret. Priser bliver offentliggjort umiddelbart før bilerne ankommer i Danmark.
GIPHY App Key not set. Please check settings