in ,

I Sverige dumper helårsdæk i stor test

Under alle forhold er helårsdæk ringere end vinter- og sommerdæk

Helårsdæk dumber i test, både sommer og vinter

Helårsdæk har markant dårligere egenskaber end almindelige vinter- og sommerdæk på alle typer underlag. Især på is er vejgrebet så dårligt, at dækkene ikke kan betragtes som trafiksikre på de svenske vinterveje. Det viser en ny rapport fra VTI og Folksam.

I undersøgelsen er 14 forskellige helårsdæk blevet testet på is, sne og tør vej og sammenlignet med vinterdæk uden pigge af både nordisk og europæisk oprindelse samt sommerdæk. Testene blev udført i 2022 på Nokians testbane uden for Ivalo i det nordlige Finland og på Anderstorp motorbanen i Sverige. Formålet var ikke at udpege nogle dæk som vindere eller tabere, men at undersøge dæktypen helårsdæk under forskellige forhold.

Blandt de 14 testede dæk blev 11 godkendt til brug om vinteren og mærket med symbolet “alpetop/snefnug”. Tre dæk var ikke godkendt som vinterdæk, men kunne stadig købes fuldt ud lovligt i Sverige via e-handel/webshops.

Testene viser store forskelle i bremsningsgreb på alle testede underlag.

På sne var bremselængden for vintergodkendte helårsdæk cirka 10-30 procent længere end for det nordiske referencevinterdæk. Gennemsnittet var 15 procent. Et ikke-godkendt helårsdæk havde en bremselængde, der var op til 40 procent længere.

På is var bremselængden 25-50 procent længere end for det nordiske referencevinterdæk, med et gennemsnit på lidt over 30 procent. Det dårligste helårsdæk præsterede på niveau med et sommerdæk og havde en bremselængde, der var 50 procent længere end referencevinterdækket.

På tør og våd asfalt om sommeren var bremselængden 5-30 procent længere sammenlignet med sommerreferencedækket.

“VTI anser det uhensigtsmæssigt at køre på helårsdæk i Sverige. Bilister bør bruge vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren. Vurderingen er, at vejgrebet generelt er for dårligt til at udgøre et trafiksikkert alternativ på svenske vinterveje,” siger Mattias Hjort, forskningsleder ved VTI, der har ledet studiet.

Samtidig med at helårsdækkene som gruppe præsterer dårligt, er forskellene i bremsningsgreb mellem forskellige dæk meget store. Nogle helårsdæk præsterer mere som europæiske vinterdæk uden pigge, og andre mere som sommerdæk, hvilket synes at være et bevidst valg fra de forskellige producenter.

“For dem, der kan undgå at køre på is og alligevel vælger at bruge helårsdæk, er det vigtigt at være opmærksom på, at forskellene mellem forskellige dækkemodeller er meget store. Her gælder det om at vælge omhyggeligt ud fra de egenskaber, dækkene har,” siger Mattias Hjort.

Testene, der er blevet finansieret af Trafikverket og Skyltfonden, viser også en sammenhæng mellem lav rullemodstand og dårligt vejgreb på is. Det tyder på, at tiltag for at reducere rullemodstanden kan være negativt for bremsningsgrebet for denne type dæk.

Se testdokumentationen her

Kilde: VTI, Den svenske stats Vej- og Trafikforsknings Institut

What do you think?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Renault R5

Renault 5 genopstår som stilikonet R5

Mercedes-AMG SL 63 S E PERFORMANCE7

Mercedes-AMG SL bombe frigivet til salg